Sivut

lauantai 21. syyskuuta 2013

18.9 Rasmus & kouluvalmennus

Oon nyt kokonaan unohtanut kirjoittaa tunnista! Sitä kyllä tosi harvoin käy, onneksi. Eilen sain jonkun inhottavan flunssan, toivottavasti se menis pian ohi et pystyis kunnolla ratsastamaanki. Oon nyt lähinnä ottanu rennosti, lukenu ja kattonu TV:tä enimmäkseen.

Keskiviikon tunnilla oli siis Rasmus tällä kertaa ratsuna, se vaan on ehkä se kaikista vaikein poni tietyllä tavalla jolla oon ratsastanu. Mun pinna ei vaan meinaa riittää sille, vaikka oonki tunnetusti aika pitkähermonen. Reetalla menee Rasmuksen kanssa aina paljon paremmin! :) Nojoo, tää tunti meni kuitenkin ihan kohtalaisesti, paremmin kuin pitkiin aikoihin itseasiassa. Päästiin jopa lyhyille sivuille laukassa (minne ei siis _koskaan_ päästä), vaikka kulmat tuli kyllä aika oikoen mentyä. Siirtymisillä, kun pyörittiin kaikki keskiympyrällä, ei mulla oikein ollut tilaa, joten se tempo vähän ehkä katosi, mutta heti kun saatiin sitä tilaa niin Rasmus meni tosi hienosti. (:

Tänään kouluvalmennuksessa mentiin niitä K.N. Specialin juttuja, vaikka kaikki me siskoksethan osallistutaan C-merkkiin. Fia meni ihan kivasti, mitä nyt tuntui tavallista uneliaammalta ja jäikin välillä vain haaveilemaan. Se satula on edelleen ihan kamala istua, pohkeet ei yllä kylkiin asti ja jalka menee väkisinkin liian taakse, mutta eipä tuolle nyt oikein voi mitään. Olisin saanut vähän paremmin Fiaa muistuttaa, jopa ihan raipankin kanssa muutaman kerran kun ei laukka meinannut nousta ja pyöriä. Laukattiin alussa pääty-ympyrät kumpaankin päätyyn, sitten tehtiin keskiympyrä kummaltakin pitkältä sivulta ravissa ja siihen lisättiin vielä päätyihin 10m voltit. Tässä Fia rentoutui kivasti. :) Niissä laukannostoissa on edelleen aika paljon hiomista, kun nostoista ei meinaa millään tulla tarpeeksi teräviä ja takaosa jää melkein aina jälkeen.

Arggh kun en vaan osaa istua tuolla...



maanantai 16. syyskuuta 2013

Katternö Horse Show & joukkue-esteet!

Eilen oli sitten vuoden viimeiset estekisat. Odotukset oli totta kai korkealla, kun joukkueena omat siskot ja kaikilla kesän kisat menneet hyvin aikaisemmin jne. Reeta ja Ella saivat kumpikin puhtaan radan luokistaan, joten paineita oli ehkä hiukan, kun radalle lähdin.

Jo verkassa Fia oli aika poissaoleva, se kuikuili jotain parkkipaikkapäädyssä ja muutenkin sen kanssa sai tehdä reilusti töitä. Puoli tuntia on aika lyhyt aika, kun kävellä täytyy ainakin se 10min, joten ihan riittävästi ei mielestäni siellä keretty olla. Verkkahypyt menivät hienosti, lähestymiset osuivat nappiin ja kaikki muukin oli kohdallaan.

Radalle lähdettäessä jännitin tosiaan aika paljon, ja niinhän sieltä jo heti toiselta esteeltä meidän hylättiin. Se oli tämä kavalettieste, missä oli kaksi kavalettia päällekkäin, ja käännös oli yhtä tiukka kuin edellisen päivän estevalmennuksessa olevan pystyn, joka oli meille silloin hankala. En ollut yhtään varautunut, enkä tajunnut ratsastaa, ja siksi meidän hylättin. Mutta, kun ei päästy esteen yli, ei sitten millään (vaikka yritin ratsastaa, laskin askeleita hyvään lähestymiseen, pidin jalat Fian ympärillä ja katsoin esteen yli), niin Lotta käski hypätä toisesta suunnasta sama este. Mä en tollona tajunnut, että oli tarkoitus hypätä toisessa kierroksessa, eikä kirjaimellisesti toisesta suunnasta. Tultiin sitten ikäänkuin este sen väärältä puolelta. Sehän on oikeestaan vaarallista, mutta ajattelin, että kun este oli muovista, kevyestä materiaalista, ja kun Lotta käski, niin mehän mennään. Tää oli meille ihan helppo nakki, koska lähestymiseen oli enemmän tilaa tällä puolella. Haha, mahtoivat kaikki vähän ihmetellä et mitä ihmettä me törttöillään... (;

Nämä estekisat eivät siis menneet ihan putkeen, mutta pitihän tämä muistutuksena tullakin sopivasti, että ratsastajaa todella tarvitaan, kaikkea ei vain voi jättä hevosen kontolle. Onneksi päästään vielä kisaamaan koulua, ja pääsen ylipäätään vielä ratsastamaan Fialla. Olis ollu aika kurjaa, jos tämä olisi jäänyt vikaksi kokemukseksi Fian kanssa tältä vuodelta! :)

Kiitos Idalle kuvista ♥




Ainut estekuva - ja hieno se onkin!

Tässä tää kielto hurjalle esteelle

lauantai 14. syyskuuta 2013

Syksyn viimeinen lämmin päivä?

Tänään mentiinkin ratoja, koska huomenna on kisat. Tai no, jokainen hyppäsi verkkahyppyjen lisäksi yhden radan. (; Fia oli tosi kiva, vähän ehkä unelias kun aurinkokin paistoi täydeltä terältä, mutta itse hypyt olivat aika onnistuneita. Muutama typerä kielto radalta, ihan helpolta pystyltä joka ei edes ollut korkea, ehkä joku 60-65cm. Taas kerran kuskin vika niinkuin aika, Fialle jää niin helposti kieltely päälle. Nyt päästiin kuitenkin jo kolmannella yrittämällä yli, ja radan lopussa tulimme vielä sen esteen kerran, jolloin taas kielto. Toisella kerralla saatiin hyvä lähestyminen ja mä sain ulkojalan läpi, niin että päästiin yli. :) Muutenkin jotkut hypyt tulivat ihan juureen, ja itse menin tietenkin jo mukana kun luulin että hyppy alkaa askelta ennen. :D Hehe, onneksi useat hypyt onnistuivatkin... ;)

Verkkahypyt tehtiin ensin normi pystylle, sen jälkeen okserille ja lopuksi vielä uusille Lindan ponibreedersistä voittamille kavaleteille. Kukaan poneista ei ollut tainnut hypätä niitä "sokerinpaloja" ennen, mutta ei kukaan niitä ainakaan hirveästi kuikuillut.

Huomiset kisat ovat siis Katternö Horse Show & joukkuekisat, ja olemme Reetan ja Ellan kanssa samassa joukkueessa. Ella menee Emmalla 40cm, Reeta Desiréllä 55cm ja minä Fialla 70cm (uusinta 80cm). ♥ Ykköspalkintona on kilo karkkia, ei tekis pahaa kyllä voittaa! ;)


Hihi, jäin ehkä _vähän_ jälkeen?

Tää meni jo paremmin!


Tässä näkyy noi kavaletit aika hyvin :) 

Videotaki saatiin radasta, siitä tosiaan yks este hukassa kun äiti ei tajunnut kuvata (ja Ella tuli juomaan), mut toivottavasti kelpaa. :)


perjantai 13. syyskuuta 2013

11.9 Desiré

Nyt on vaan ollut niin paljon kaikkea etten ole kerennyt istahtamaan koneen ääreen. Huomenna taas mennään, kun on estevalmennus, ja sunnuntaina kisat.. :) Ainakin reilusti heppailua, jos ei muuta!

Tunnilla mentiin paljon pääty-ympyrällä, sekä ilman jalustimia. Desiré oli kokoajan tosi kiva, tarjosi hyvin muotoa kun itse muisti pitää tuntuman tasaisena ja ratsastaa vähän enemmän pohkeesta ohjaan. Laukassa poni oli aika ulkoasetuksessa, mutta oikeaan suuntaan parempi. Desiréllä oli ihanan tasainen ravi, joten ponia oli helppo työstää istunnalla ja pitää kädet tasaisena. (:
Enkä muuten ollut tiennyt, että Desiré on Hamiltonin emä! (; Ilmankos se on niin hieno :3

Suurin osa kuvista on heilahtaneita, yritin muoksia mutta älkäähän välittäkö.

Raipat edessä...  Mikäköhän mua noin kovasti naurattaa?








torstai 5. syyskuuta 2013

4.9 Pirre [pieniä esteitä]

Eilen tunnilla päästiin hyppäämään, tosi helppoja tehtäviä kylläkin. Yksi este oli pitkän sivun keskelle laitettu, tultiin sitä eka puomeina ravissa, sekä kevyessä istunnassa että normaalissa (keventäen), ja mentiin urallakin kevyessä istunnassa. Huomasi kyllä, että jalkatreeniä tarvittaisiin lisää, oli niin raskasta ravata ja laukata monta kierrosta putkeen seisoen jalustimilla! :) Laukassa tultiin myös ensin puomeja, ennenkuin päästiin hyppäämään. Pirre oli koko verkkojen ja puomien ajan reipas, alussa piti tietysti taas vähän muistuttaa, mutta vauhti sen kuin lisääntyi loppua kohden. Esteitä hyppäsimme korkeimmillaan 65-70cm. Meillä oli aika hauska tehtävä ennen estettä: lyhyelle sivulle oli laitettu kolme tötteröä, jotka piti pujotella ravissa ennen estettä - este tuli siis suoraan pujottelujen jälkeen. Pirre nostaa onneksi niin nopeasti laukan ja on muutenkin hereillä, ettei tässä ollut meille ongelmia.

Äiti oli koirien kanssa lenkillä samaan aikaan, joten kuvia ei tälläkään kerralla ole. Erikoispoistauksissa oon kyllä jo aika pitkällä, pitäis vaan saada loppuunkin tehtyä! (;

lauantai 31. elokuuta 2013

Kouluvalmennus & uusi ulkoasu =)

Moi taas! Huomasitte varmaan uuden ulkoasun, mitä tykkäätte? Se on nyt täysin vastakohta edelliselle, mut olin jo kyllästyny siihen. (; Tänään oli myös tarkotus kuvata MyDay, kun Kata oli meillä yötä. Unohdin kuitenkin aamulla kuvata, enkä sitten viitsinyt alkaa tehdä vajaata videotakaan.. Katotaan nyt millon on aikaa/intoa, mieluusti tekisin jostain päivästä kun mennään tallille.

Kouluvalmennuksessa meitä oli kuusi ratsukkoa, ja tehtiin aika paljon laukkatehtäviä. Fia oli jotenkin vähän hösö kokoajan, itsekkään en oikein löytänyt tuntumaa poniin kun taas kouluilut on jääneet vähän vähemmälle. Laukkasimme mm. kokorataleikkaan niin, että lyhyellä sivulla nostettiin laukka, kulma laukattiin ja lävistäjä ihan loppuun asti (esim. jos laukattiin B-E, piti ihan loppuun E:hen laukata). Ensin meillä ei meinannut yhtään sujua, mutta kun ratsastin tarpeeksi päättäväisesti kulmaan ennen kokorataleikkaata, saimme sen viimeisenkin askeleen laukkaa loppuun asti. Teimme myös laukannostoja ensin ravista ja myöhemmin käynnistä. Näissäkin Fia oli kiva ja kuunteli ihan hyvin, paitsi että käyntinostoissa tuli aina väh. yksi askel ravia ennen laukkaa. Muuten poni oli taas tosi hieno! :)

Kuvat (c) Kata :3




Mä tosiaan osaan istua ton ponin laukassa... -.-



torstai 29. elokuuta 2013

Estekisat 25.8 70cm ♥

Viime sunnuntaina päästiin siis taas kisaamaan. Mentiin tallille jo suht ajoissa, ja mä autoinkin Ellaa harjaamaan ja letitin Emman harjan ja etuharjan. Harjasin myös Fian jo valmiiksi. Autoin Ellan selkään kun se meni jo luokassa ennen mua, ja katoin ku se lämmitteli. Hetken aikaa jäin myös alakentälle katsomaan kisoja, mutta en sitten ehtinytkään kauaa kun piti hakea Reetalle sen hanska tallista. Fia oli mennyt makaamaan karsinaan, joten ei muuta kuin harja taas käteen ja pikaputsaus, plus varusteet niskaan. Lämmiteltiin tosi nopeasti, joku 30min jossa menin kaikki askellajit läpi & otin voltteja ja ympyröitä ja siirtymisiä kans.
Talutin Fian alakentälle, koska siltä oli lähtenyt toinen etukenkä ja ne oli sitten päättäny ottaa siltä kummankin etukengät pois. Fia ei oo tottunut meneen ilman kenkiä, joten mun piti taluttaa se kivisistä kohdista, eli siis tiet yms. :)

Kisat meni kokonaisuudessaan tosi hyvin. Saatiin siis puhdas rata ja ruusuke, jonka kaikki puhtaan radan saaneet meidän luokassa sai. (; Hieno Fia taas kerran! :3

Ja sori, tällä kertaa ei saatu kuvaajaa mukaan, toivottavasti seuraaviin kisoihin sit. Tein kuitenki uuden bannerin vanhoista kuvista, siitä tuli tällä kertaa vähän Fia-painoitteinen mutmut :D


Tunnilla menin Rasmuksella btw. Se oli aika hidas, sai kokoajan komentaa liikkumaan kunnolla eteen, eikä muukaan oikeestaan sujunu. Laukassa päästiin kuitenkin jo melkein lyhyille sivuille, jess edistystä! (; Tästäkään ei ole kuvia, kamera oli unohtunut laittaa lataukseen.

Saatan tehdä erikoispostausmuotoisesti mydayn joku päivä, ehkä jopa huomenna tai lauantaina, jos muistan! Myös ne muut erikoispostaukset ovat jo suunnitteilla. (: