Sivut

sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Rasmus 23.11!

Niin, eli siis olin tunnilla viime perjantaina, ja menin Rasmuksella, kuten otsikosta näkyy. (: Laitoin ponin valmiiks, ja pian talutimme ponit kentälle & menimme selkään. Kävelimme ensin alkukäynnit, jonka jälkeen otimme ohjat ja tulimme pyörimään pääty-ympyrälle. Lotta (ope) selitti, mitä tehtävää olimme aloittamassa, ja se meni suurinpiirtein näin:

Otimme satulan "kauhukahvasta", eli remmistä etukaareen kiinnitettynä kiinni, ja pidimme ohjat hyvin käsissä. Näin hevonen sai tarvitsemansa tuen kuitenkaan sitä suusta kiskomatta tai nyppimättä. Käänsimme siis vain pohkeelle ja istunnalla. Rasmus oli ihan mukava, vaikka kerran alkoikin temppuilemaan, kun haluisi kavereittensa perään. ;) Muuten menikin sitten tosi hyvin. Tulimme jossain vaiheessa takaisin uralle, jossa teimme muutaman pysäytyksen ilman ohjien apua, siis vain pohkeilla ja painoavuilla. Ensin Rasmusta ei yhtään huvittanut, mutta Lotan tullessa auttamaan pysähtyi poikakin hienosti. :) Tulimme sitten takaisin ympyrälle, ja otimme ravia ja laukkaa. Rasmus ei laukannut ihan kunnolla, jotenkin nelitahtisesti. Se saattoi tosi johtua myös siitä, että meitä oli viisi samalla ympyrällä, ja Rasmuksella on iso laukka. (: Rasmus alkoi kääntyä tosi hyvin. Vaihdoimme suuntaa ja menimme samanlaista tehtävää. Annoimme jossain vaiheessa pitkät ohjat, ja niiden keräämisen jälkeen tulimme takaisin ympyrälle ja menimme vielä ravit ja laukat uudestaan kumpaankin suuntaan. =) Tällä kertaa Rasmus kävi vähän kuumana ravissa, mut laukka suju tosi hyvin ja pehmeesti, ja ihan kolmitahtisesti niinku kuuluuki. ♥ Tajusin vaan ajaa istunnalla sitä eteen, en niinkään pohkeella. :)

Mulla ei nyt taaskaan oon mitään kuvia, harmillista ku tunti on 19-20, nii on jo niin pimeetä ettei siel nää kuvata. :/ Tässä nyt sitte joku "vanha" kuva.



Niin ja joo, oon ihan täydellisen rakastunut Gimmien varsaan!! ♥♥ Se on tooosi ilonen pikku veijari, ja se on sosiaalinen, kattoo vaan koko ajan karsinan oven yli käytävän tapahtumia. :D Se on niin söpö!

perjantai 16. marraskuuta 2012

Estetunti.. ;)

Juup, eli tänään oli sitte estetunti, ja menin Pirrellä. Sain laittaa sen valmiiks. Käveltiin ensin alkukäynnit, ja ravattiin pikkusen uraa pitkin. Käännettiin sitte ponit ovaalin muotoselle keskiympyrälle, jolla oli kaks puomia lyhyiden sivujen kohdalla. Pirre ravas vähän tahmeasti, mutta kun vain ajoi tarpeeksi eteen, niin reipas vaihdekin löytyi.

Tultiin samaa kans laukassa, kahdessa erässä. Pirre, Iza ja Rasmus tulivat samassa, ja Elden sekä Della samassa. Pirre laukkasi ensimmäiseen suuntaan vähän hitaasti, ja puomit ylittyivät vain jotenkuten. Toinen suunta oli jo parempi, ja puomit ylittyivät oikeista kohdista hyvin ponnistaen.

Käveltiin hetki pitkillä ohjilla, ja tultiin sitte yksitellen pieni pysty suoralla. Pirre hyppäs kait ihan hyvin (miten en voi muistaa asiasta pätkän vertaa?!), niinku muutkin. Hypättiin ton jälkeen kolmen matalan esteet sarjaa, edelleen käyttäen ovaalia hyväksemme. Ovaalilla oli kaksi estettä, joista toinen hypättiin kaksi kertaa. Pirre hyppäsi kivasti, vaikken mennykkään mukaan kovin hyvin hyppyyn.

Tultiin tätä kolmea estettä toiseenkin suuntaan, kahdesti. Pirre oli paljon reippaammalla päällä. Ensimmäiset esteet poni hyppäsi pienesti ja läheltä, mutta viimeiselle tuli kummallakin kerralla iso loikka. Olin tyytyväinen poniin, en ollut sillä kuitenkaan koskaan hypännyt aikaisemmin.

Kun ravasimme loppuvarkkoja, säikähti varmaankin Delilah ensimmäisenä jotain ja otti mukaansa sitten Eldenin ja Rasmuksen. Eldenin ratsastaja putosi jokseenkin lujasta vauhdista, mutta kiipesi takaisin satulaan. Ei onneksi käynyt pahemmin! :)

No, eipä muuta, ensi viikolla näyttää olevan tavallisesti perjantaina klo 19 tunti, kirjoitan sitten kun kerkeän. ;) Hyvää viikonloppua!




Kuvassa Reeta Pirrellä estekisoissa viimekesänä. :)

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Tunti 2.11

Hello vaan kaikki lukijani! Kirjotan tässä postauksessa toissapäiväsestä tunnistani. Viime viikon perjantaina ei ollut tuntia, kun oli just satanu lunta ja oli liian liukasta poneille. (Cerkallahan ei siis ole ollenkaan maneesii!) Tällä viikolla oli sit vissiin melkein kaikki tunnit peruutettu, vasta torstaina ja perjantaina pääs ratsastamaan. Onneks kuitenki pääsin! ;)

Menin siis Izalla (lisää kaikista tuntiponeista täällä!), ja menimme avotaivutuksia. Alotettiin kuitenkin ihan lämmittelyllä, jossa kävelimme, ravasimme ja laukkasimme. Iza oli ihan perusreipas, ei mitenkään liian, mut silleen sopiva. Laukat nous hyvin, ja laukka oli eteenpäinpyrkivää.
Taivuteltiin sit pitkillä sivuilla sisäänpäin, kummassakin kierroksessa. Iza tajus kyllä heti jutun juonen, ja se meni hyvin. Mentiin välikäynnit jossain vaihees, ja alettiin sit heti tekeen niitä avoja.

Iza meni tosi kivasti, varsinki loppupäässä pitkää sivua se sai jalkansa kolmelle uralle jne. :) Mentiin n. 5 kertaa jokanen, ja sit vaihettiin suuntaa ja tultiin samalla tavalla silleenki. Tää toinen suunta oli vähän vaikeempi, mut kyllä siinäki muutama hyvä askel saatiin.

Aika loppuki ihan kivasti siihen, joten ravattiin ponit pehmeiks ja otettiin sitte käyntiin ja annettiin pitkät ohjat. Lindan (open) kommentit oli tosi kannustavia, ja mä toivon, et mennään avoja vielä tulevaisuudessaki. ♥

Mut eipä kait muuta, tuli taas tällanen tylsä lyhyt ja kuvaton postaus... Ei varmaankaa tuu kuvia koko talvena, ku on niin pimeetä jo klo 19 ku mun tunti on, eikä salamallakaan oikeen viiti kuvata... Ponit pelkää jo, jos auton tuulilasin pyyhkimet on päällä. :P Mut voinhan aina laittaa joitain randomei kuvii, jos jaksan!

Moikka vaan!

perjantai 12. lokakuuta 2012

Tunnit (5.10 & 12.10)

Niin, eli tässä taas se sama vanha selitys: en oo kerenny kirjottaan! Mut se on oikeesti totta. Tai no, viime tunnista en muistanu kirjottaa, tänään vasta ku katoin nii en nähny edellisen tunnin postausta, ja päättelin et oon unohtanu. No mut asiaan:

Perjantai 5.10
Menin Pirrellä, ja tunnin aiheena oli ympyrät. Mentiin siis aika paljon pääty-ympyröitä. Paljoo en tunnista muista, muutaku et Pirre oli reipas ja siltä löyty se oma moottori, jota niin useesti haetaan hevoselta. Tykkäsin tosi paljon. ♥ Aika lopussa mentiin omilla pääty-ympyröillä (puolet ja puolet) ja nosteltiin laukkoja. Pirre laukkas tosi hyvin, ainoastaan käännökset olivat vähän hankalia. Muuten tosi kiva tunti, vaikkei opettaja kerenny kauheesti kommentoimaankaan! :)

Perjantai 12.10
Menin taas Pirrellä, ja tällä kerralla aiheena oli lähes sama kuin edellisellä: voltit. Pirre oli vähän hitaampi, ei siis omannut moottoria, mutta silti totteli pohjetta, ja oli tosi kääntyväinen! (Ääh, mikä se sana on suomeks?? Muistan vaan ruotsiks: vändbar. ;) ) Laukat meni vähän niin ja näin, se oli siis semmosta nelitahtista, mut volteilla Pirre taas käänty älyttömän hyvin ja pehmeesti. ♥ Et siistä tykkäsin. Ja tällä kerralla sain myös hiukan enemmän palautetta! Tajusin myös, miten jalkojen täytyy olla hevosta käännettäessä. ;) Hyvä minä!! :D

Nooh, eipä paljoo muuta, ens viikollahan on syysloma, jolloin ei ole tuntia, mut sit taas kahen viikon päästä yritän päästä tänne kirjottelemaan. :) Hyvää syyslomaa vaan kaikille!

torstai 4. lokakuuta 2012

Estetunti

Elikkäs viime viikon perjantaina oli mulla tunti, ja menin Izalla. (Sorisorii taas, ku en oo kirjottanu... Sama syy ku viime kerralla :) ) Meillä oli esteitä, kuten rubriikista näkyy. ;)

Alotettiin ihan vaan kävelemällä pitkin ohjin. Sen jälkeen otettiin ohjat, ja ravattiin puomin yli. Laukattiin kans sen saman puomin yli. Sitten mentiin välikäynnit, ja otettiin taas ohjat. Alettiin tulla ravissa kahta puomia kaarevalla uralla, ja se meni ihan hyvin, Iza sai vähän vauhtia siihen moottoriinsa. (Oli ollut aika hidas alkuverkoissa...) Vaihettiin suunta ja tultiin toisesta suunnasta samaa.
Ton jälkeen pysähyttiin yhelle pitkälle sivulle (siis vastakkaiselle kuin ne puomit kaarevalla uralla). Tultiin pikkusta ristikkoa eka ravissa yksitellen. Iza meni ihan hyvin, ku tajus et nyt hypätään. Hypättiin vaan siihen pelottavaan päätyyn päin, eli Iza vähän katto sinne, mut muuten tosi hyvin meni! :) Tultiin myös laukassa samaa ristikkoa.
Sitte vaihettiin suunta, ja tultiin samantapasta laukassa, siitä toisesta suunnasta. Nyt tais olla sitte pystyt. Ne oli jtn >50cm. Iza tuli ihan hyvin, mut just oli alkanu pimenemään, eli oli hiukan hämärää, joten Izan näkö ei ollut parhaimmillaan (sillä on luultavasti jotain silmissä, kun se heiluttelee päätään jos sataa vettä, lunta ja jos tuulee). Sen takia se sit kiels muutaman kerran, mut tuli ihan OK esteen kuitenki lopuks.
Mentiin sit vielä sitä samaa, mut eka este oli joku typ 50cm ja toka 60cm. Niille Iza kielteli vähänaikaa, mut meni sit lopuks ihanalla pyöreellä ja isolla hypyllä yli. <3
Sitte mentiin vaan loppuravit ja -käynnit... :)

Ei nyt tullu taaskaan kuvia, ku ei kukaan päässy ottaan, mut yks video Izasta löyty, mun sisko on tehny sen itestään ja Izasta. Siinä taitaa olla vaan kouluvalkasta kuvia (eli ei ollenkaan videoita), mut saa luvan kelvata. ;) Se löytyy täältä! Hope You like it! :D

maanantai 24. syyskuuta 2012

Tunti :)

En oo taas kerenny viime perjantaina kirjottaa, koska oli jo niin myöhä, enkä saanu enää tulla koneelle. :) Sitte koko viikonlopun olin yhellä toisella tallilla (Blogi täällä!), eli sillonkaan en oo voinu kirjottaa. Mutta nyt kerron niin paljon ku muistan!

Menin Rasmuksella. Sain laittaa sen kuntoon, mutta en oikeen voinu nauttia siitä, koska oli aikamoinen kiire. Oltiin tultu tallille vähän myöhään, oli tyyliin 20min aikaa laittaa valmiiks. :/
Mentiin alussa ihan tavallisesti (niinkuin aina yleensäkkin), eli käyntii, ravii ja laukkaa. Sitte otettiin välikäynnit ja sen jälkeen alettiin tehä temponvaihteluita käynnissä. Rasmus meni ihan hyvin, en tiiä, en vaan oikeen osaa pidättää sitä oikeen, kun tuntuu et se vaan kovenee ohjien alkupäästä :) Mutta silleen ihan hyvin meni, että ei ollu mitään suurempia ongelmia. ;) Mentiin samoja hommia kans ravissa, ja seki meni ihan hyvin. vaihettiin jossain välissä suuntaa ja mentiin samoja juttuja sillenki.
Lopuks laukattiin vielä niin, et nostettiin L:ssä ja C:ssä laukka ja laukattiin johonki R:än ja S:än kohalle. Eli ikään ku 1/4-osa kierrosta. Rasmus ei alussa halunnu yhtään nostaa, mihin satto myös vaikuttaa se et ajattelin ite, et toi ei tuu onnistumaan. Rasmuksella nimittäin on (ainaki mun) vaikeeta nostaa jostain tietystä pisteestä, ku se tarvis niin paljon tilaa ja silleen. Sil on kuitenki isot liikket, ja sitte ku kentällä on vielä yhtäaikaa 5 ratsukkoa, niin onhan se aika paljon. Et en siinä saanu ku ehkä yhen kunnon noston, muut tuli vasta joskus S:ssä tai R:ässä... :)) Mut toiseen kierrokseen sain oottaa, että lähes kaikki oli laukannu kunnolla loppuun, ja sitte sain mennä vähän niinku yksikseni laukkailemaan. Nyt nostot onnistu jo paljon paremmin, ja sain muutaman kerran nostettua ihan oikeesti kirjaimesta L tai C. ♥ Eli siihen olin tyytyväinen.

Oikeestaan noi nostot onnistu vasta, ku tajusin, et rasmuksella ei tartte kauheesti pamputtaa pohkeita nostossa, vaan pitää laittaa tyynesti sisäpohje satulavyölle, ja poni nostaa laukan kuin vettä vaan. Eli ei saa hermostua, jos se nosto ei ihan heti tulekaan, vaan pidetään sisäpojetta kunnolla edessä, niin kyllä se laukka tulee sieltä vaikka käynnistä. ;) Tuo pitää muistaa myös monella muulla ponilla... ;D

No joo, mutta ens kerta Cederblomilla on taas perjantaina, joten sillon sitte postausta taas kehiin. ;) Moroo!

sunnuntai 16. syyskuuta 2012

Tunti + kisat

Tässä perjantaina oli sitten tunti, menin Della-ponilla, kun koulukisat oli tulossa. Vissiin kaikki valkkalaiset oli niitten kisaponeilla tän viikon tunneilla, et sai sen toimimaan.
  No, samaa ei voi kyl sanoa musta, koska koko tunti meni ihan pieleen, ainaki omasta mielestäni. Della oli kokoajan pohkeen takana eikä liikkunu lähes mihinkään. Laukat ei varsinkaan sujunu hyvin, tehtiin vielä sellasta salmiakkikuviota, siitä puolet laukassa (ikäänku kulmankatkasut kummanki pitkänsivun kulmassa, jos kässäsitte). Della ei laukannu koskaan loppuun saakka, ja kannuski valu kokoajan uusissa chapseissa. :( Mutta öö en ollu kauheen tyytyväinen... Siit ei oo kuvia.

Tän päivän kisoihin piti lähtee aika aikasin, klo 7.30. Haettiin Della ja harjattiin se, ja katottiin ekan luokan suoritukset. Kaikilla meni ihan hyvin, ja meijän joukkuelainen voitti niitten luokan! (Se oli harrasteluokan kouluohjelma.)
  Sitte tuli meijän luokka (C-merkin kouluohjelma), ja mentiin siinä sitte lämppäämään Della alakentälle, joten en nähny muitten suorituksii. Della meni kuitenki ihan mukavasti siel alakentäl, en vaan saanu nostettuu suoraan käynnistä laukkoja (siinä luokassa niitä oli). :) Käveltiin takasin ylös, ja siel jouduin käveleen, ku ei ollu kenttää missä kokoajan kunnolla ajaa eteen. Ihan ennen mun radalle lähtöä vähän herättelin, tuskin siitä mitään apua kummiskaan oli.
  Nimittäin radalla en saanu Dellaa laukkaamaan milliäkään, en raipan kanssa saati sitte ilman. Se vaan yksinkertasesti kieltäyty yhteistyöstä. En tiiä, siihen voi vaikuttaa moniki juttu, enkä niitä mun luulojani nyt ala tässä luetteleen. Mutta surkeesti se kuitenki meni, ja tultiin (of course) vikoiks, vaikkaki jaetulle vikalle sijalle. En ollu yhtään tyytyväinen... Vikat kisat meni ihan penkin alle, vaikka se voi kyl johtua myös mun mielialasta, ku en ollu yhtään valmis meneen kisoihin, perjantain tunti oli menny sen verran huonosti...
   Pisteet 88p ja prossat 48,7. Siinä se.

Wilmalla K.N. Specialissa meni tietenki ihan äärettömän hyvin, hän sai Dellaan laukkaan tuosta vain... Tollaset hommat vaan lannistaa mua, jos joku toinen saa ponin paremmin ku minä. Se voi olla kateutta, en tiiä oikeen mitä se on, mut ne ei sais kumminkaan lannistaa mua. Pitäis vaan ajatella että itellä menee hyvin, tapahtupa mitä tahansa. Miks se on niin, että jotkut ponit tottelee toisilla ja toiset taas toisilla? Toi on tosi hyvä kysymys. Koska eräs Pumba tottelee mua tosi hyvin, ja meillä on lähes aina sujunu moitteettomasti. Joskus on ollu niitä huonoja hetkiä, mutta lähes aina hyviä. Dellalla se on toisin päin. Kai sitä täytyy vaan ajatella, että tollasilla hevosilla kehittyy eniten. Täytyy tohon vaan sanoa, että Pumballa kehittyy eniten. Ehkä se ei ookkaan ihan niin... Sitä pitäis kyllä miettiä joskus ihan kunnolla.
 
Tietenki tykkään ratsastaa erilaisilla poneilla, mutta jotkut vaan vallottaa sydämen. ne jotka tottelee parhaiten. Niin sen ei pitäis olla, mutta niin se vaan kuitenkin on... :) Onneks mulla on Pumba, eikä aina tartte taistella...

No niin, nyt oon höpöttäny ihan tarpeeks tältä kerralta, saa nähä millon tulee lisää tällasia (luultavasti heti ens kerralla, ku mulla on menny surkeesti). :) Moido!