Sivut

tiistai 12. kesäkuuta 2012

Kouluvalmennuksessa ♥

Eli oltiin siis nyt tänään kouluvalmennuksessa. Menin Delilahilla, joka on new forestin poni ja n. 138cm.
Muiden ratsut:
Reeta-Iza
Ella-Emil
Anette-Pirre
"Della" oli alussa tosi reipas, tai no ei nyt tosi mutta aika. :) Alotettiin vaan käynnillä pitkin ohin ja sitten alettiin ravailla. Laukattiin myös ihan vaan uraa pitkin. Delilah meni oikeestaan tosi kivasti. <3
  Sitte alotettiin sillä, että tultiin käynnissä pituushalkasiaa pitkin vaan näin ja tehtiin pysähdykset jokasen kirjaimen kohalle, mut ei tietenkään L tai C, koska niissä käännyttiin. Piti siis tehä pysähykset myös X, I ja G:n kohalla. ;) Della kuunteli ihan hyvin. Tultiin sitte samaa ravissa, mut piti pysäyttää vaan I:ssä eli ihan keskellä kenttää. Sekin meni ihan OK.
  Seuraavaks harjoteltiin hiukan käyntiin siirtymisiä siinä keskihalkaisialla, koska se tulee myöskin kisoihin (niistä lisää myöhemmin!) ja ensin piti kävellä 5m. Se on ponin askelissa ehkä n. 8 askelta. Della oli hyvin kuulolla, ehkä vähän liikakin joissain kohissa. :) Sitten tultiin samaa, mut piti tulla vain 3-5 askelta, ja joskus Della meni jopa 2. ;) Mut tavallisesti 3. Siin juuri tuli vähän kiire, olis pitänyt kävellä vielä hiukan rauhallisemmin, mutta mikäs siinä kun poni oli kerrankin ihanan reipas. ;D
  Nostettiiin vielä lopuksi vähän laukkoja, eli C:ssä ja L:ässä aina nosto, jonka jälkeen siirtyminen raviin. Delilah oiko koko ajan kulmissa noston jälkeen ja ennenki sitä, et siihen meni aika paljon aikaa saada se niihin kulmiin, mut laukka nousi kyllä hyvin. Sitte kisoissa onki ihan hyvä et vähän oikasee, koska eihän pääty-ympyrät mee koskaan uraa pitkin.
 Lopuks vielä ravattiin pitkillä ohjilla ja sitte loppukäynnit. Kivaa oli!! <3
 
Ja nyt kisoista: Eli ylihuomenna, 14.6 torstaina on kouluratsastuskilpailut Stall Cederblomilla klo 18.00. Mää osallistun Delilahilla, Reeta luultavasti Eldenillä ja Ella ehkä Hilmalla. Mennään harrasteluokan kouluohjelmaan,
eli se on sitten tosi helppo. Katsomaan pääset tästä. Niinkuin varmaan näättekin niin siinä on vaan kaks pääty-ympyrää laukassa ja tälleen. :)) Mut ainaki ihan sopivat mun ja Dellan ekoiks yhteisiks kisoiks!! :D
 Sitten estekisatkin ovat tulossa joskus pian, niistä sitten lisää toisissa postauksissa.

Loppuun vielä kuvia tämänpäiväisestä tunnista. ;D



Ilmeeni... XD
Eli tässä tän kertanen postaus ja lisää sitte kisoista :) Moroo!! =)

sunnuntai 10. kesäkuuta 2012

Estekisat!! ♥

Niin, eli siis olin tänään estekisoissa Cederblomilla ja menin Iza-nimisellä new forestilla 60cm-luokassa. Iza oli tosi kiva, ainoastaan vähän hidas ja näin. Mutta hyppäsi hyvin niinkuin muuten! :)
  Olin kolmannessa eli tokavikassa lämmittelyryhmässä, ja Iza meni jokaisessa. Reeta meni Eldenillä ja Ella Hilmalla. Oltiin kaikki kuitenki samassa lämppäryhmässä. ;) Sain Izan jotenki eteenpäin ravissa, mut siihen meni mun kaikki voimat oikeestaan joten en sitte saanu laukkoja niin hyviks, mut laukkashan tyttö kumminki! =)
  Laukkojen jälkeen otettiin heti este, n. 50cm "tynnyrieste" elikkä puomit oli tynnyrien päällä. Se meni tosi hyvin, ainoastaan eka hyppy oli vähän outo mutta selvittiin. :) Muut lämppähypyt oliki sitte helppoja.
  Olin eka, koska olin kisojen ainoo joka hyppäs 60cm radan, ja mulla alko ihan hyvin, mut tokalla esteellä tuli kielto koska ohjasin hiukan huonosti. =) Mentiin kuitenki toisella yrittämällä hyvin yli, ja seuraavaks oliki sit sarja (ekatki kaks estettä oli ollu sarja). Eka este meni taas hyvin mut toiselle tuli kielto. Yritin viel kerran mut kiels uudestaan. Sitten vikalla kerralla meni yli. Loput radasta meni ainaki omasta mielestäni ihan hyvin, ehkä vikalla esteellä oli hiukan hidas tahti. Meni oikeesti tosi hyvin sit loppujen lopuks, ja Reetalla ja Ellallaki meni oikein hyvin, paitsi et Ella tippu Hilmalta kaks kertaa esteen toiselle puolelle, ku Hilma kiels just ennen estettä. :) Ellaa sattu vähän ranteeseen ku se otti kädellä vastaan tippuessaan, et siin saattaa olla hiusmurtuma... :S Mut kyl se sitä ainaki pystyy liikuttelemaan, ettei se niin paha voi olla! :D
  Koska arvostelumenetelmä oli Klockas Special, eli niitten joku oma juttu, niin kaikki sai ruusukkeet eikä ollu ketään erillistä voittajaa. Mä sain liilan. ♥
  Ja sitä vielä, et ku aamulla heräsin, niin mulla oli toinen silmä (oikee) "muurautunu" umpeen!!! D: Se oli aika kauheeta ja säikähin aika paljon. Sain sen sitte auki ja menin näyttämään äidille, ja kuinkas ollakkaan mulla on sitte silmätulehdus, että kiva. se leviää kuulema aika nopeesti, et varokaa vaan... :) Toivotaan vaan et se menee pian ohi! 8)

Täs sit viel näitä kuvia, tuli aika outoja mut ei voi mitään ;D

Jee, kukakohan tässä nukkuu... Zz..

LAUKKAAAA..

Lämppähyppy nro. 1

Radalla!




Niin, ja vielä sitä, et jos kattotte jotenki kummeksuen ku mulla on kaikissa kuvissa aurinkolaist, niin se johtuu siitä, että mulla oli silmätulehdus, ja silmiin ei sattunu niin paljoo jos piti aurinkolaseja. En ollu vielä ees saanu silmätippoja kisoihin!! :)

Mutta tässä kaikki tältä kertaa, ylihuomenna seuraavaks valkasta! <3


lauantai 9. kesäkuuta 2012

Viimmenen kunnon tunti tällä kaudella! :(

Eli eilen olin sitten vikalla tunnilla tällä kaudella, niitä tunteja saa kyllä varailla millon tahtoo kesälomallaki, mutta niinkuin vakitunnit loppuivat nyt. En myöskään ollut tavallisella tunnillani, vaan perjantaina keskiviikon sijaan, koska keskiviikkona olin vielä kaverillani Lahdessa. Sieltä muuten ostin sellaisen kivan hiushomman kisoihin... ;))
Joka tapauksessa, sainkin kokeilla ihan uutta tuttavuutta, nimittäin menin Klockas Hamiltonilla!!! <3<3 Se on new forest rodultaan ja nuori, vasta 5-vuotias. Se on iiihana hoitaa ja myöskin iiihana ratsastaa. ♥ Olin kuulema sen kolmas ratsastaja, sillä on ollut selässään vain kaksi ratsastajaa ennen mua: Sen omistaja Lotta ja sit joku muu, en muista nimee. Se saattaa tulla tunneille tulevaisuudessa, mutta se on kai myynnissä joten saas nähdä... :D Nyt kuitenkin kerron vähän tunnista enemmänkin:

Hämmästyin oikeesti ku huomasin et sain tunnille Hamiltonin, koska eihän kukaan meistä ollu sillä koskaan menny ja aina se oli ollu tarhassa ku oltiin oltu siellä tunneilla! Se on kuitenkin sellanen ihana ruunikko, jolla on jotain merkkei päässä ja sukkii kolmessa jalassa... :D Kuitenki, laitoin sen vaan normisti valmiiks ja tälleen. Vähän oli ongelmia varusteiden kaa, ku en tienny mitkä oli sen. Se sai sitte loppujen lopuks Rasmuksen satulan ja jotku (varmaan sen omat) suitset. =)
  Ku alotettiin, kävelytin sen eka kerran kentän ympäri, koska Linda sano et se on hyvä tehä aina hiukan kokemattomille poneille. Sitte menin selkään ja kävelin pitkillä ohjilla niinku aina tavallisestiki. Sitte otettiin ohjat, ja alettiin ravaileen. Hamilton oli toosi nopee ravissa, siis siltä löyty vaan omaa moottoria toosi paljon ja sehän on vaan hyvä, koska ainakaan se ei oo sellanen hidas niinku tuntiponit nyt yleensä on. Huomas sitte ku oli vähän kauemmin menny, et ei saanu ajatella yhtään mitään omiaan, vaan oli ihan pakko keskittyä koko ajan siihen mitä teki ja tälleen, koska muuten poninki keskittyminen herpaantu. Mentiin silleen vaan hetki, et ravailtiin, ja siinä sitten otettiin käyntiin ja valmisteltiin laukkaa. Mä sain laukata yksin et Hamiltonilla olis ollu sit helpompaa eikä olis ollu niin paljoo mietittävää. No, ihan sitä mietittävää oli tarpeeks, koska Hamilton nosti laukan kyllä hyvin, mutta sit se kiihty ja kiihty... :)) Sain sen kuitenki hidastettuu raviin. Ihan samaa ei ollu toisessa kierroksessa, koska siinä se laukkas varmaan 5 kierrosta ylimäärästä... XD Ei se siis mua haitannu, ku ei missään vaiheessa tuntunu et se olis lähteny käsistä! Se vaan tykkäs laukata. <3 Ihana ponny!! :D
  Seuraavaks tehtiin vaan jotain kulmankatkasuu (kuulema helpottaaksemme Hamiltonii, muuten oltais menty pohkeenväistöi) ja sen jälkeen salmiakkikuviota. :) Hamilton meni oikeesti tosi hyvin, mut alussa ku piti istuu harjotusravissa niin poni lähti vähän lujaa ku luuli vissiin et laukataan vielä... ;D Hidastelin sitä sitte kevennyksellä ja lopussa se kulki kerrassaan ihanasti ja muodossa ♥ No niinhän ne aina nuo nuoret. =) Lopussa meni niinku sit tooosi hyvin ja olin tooosi tyytyväinen!! :'D
  Mulla on kuvii ja videoitaki, ne tulee tässä:










Tytöt kuvas myös laitsalla pikkutaaperoita, ja niistäki tuli tosi hyvii kuvii.



Raju meininki!! XD

Hyvä kuva emästä ja varsasta ;)

Eli täs tämänkertanen postaus, ens kerralla sitte huomenna ku meen estekisoihin Izalla.... Toivotaan et menee jotenkuten hyvin!! :D





torstai 31. toukokuuta 2012

Estetunti :)

Niin, eli siis olin tunnilla viime keskiviikkona, ja siinä oli seuraavat henkilöt:
Unna-Iza (New forest)
Reeta-Rasmus (new forest)
Minna-Pirre (new forest)
joku-Hilma (shettis)
Mentiin siis esteitä, niinkuin otsikko jo sanookin, ja tehtävät olivat seuraavanlaisia: Menimme ensin puomeja alkuverkkojen jälkeen, toiseen suuntaan vain suoralla ja toiseen sitten kaarevalla uralla. Iza oli vähän hidas tässä alussa, mutta sain siihen omasta mielestäni ihan hyvin vauhtia, eli ainakin päästiin puomien yli. :) Mentiin muistaakseni samat myös toiseen suuntaan. Laukattiin vielä kaksi ja kaksi yhtäaikaa, ja Iza oli, no, hiukan hidas edelleen. =)
Sitten alettiin hyppiä ja se meni toosi hyvin mielestäni!! Iza oli siis aika reipas kun päästiin esteille asti, ja hypättiin ensin ravista jonka jälkeen suoraan laukasta jotain ristikkoa n. 40cm. Sitten Linda korotti johonkin 60cm, ja Iza hyppäsi senkin tosi hyvin. Lopuksi 70cm, ja se oli ihanaa hypätä reippaalla Izalla. :D
Muillakin meni oikein hyvin, ja vaihettiin suunta ja mentiin sitten sitä kaarevaa uraa ensin tietenkin pienillä esteillä. Siinä oli siis ensin "tynnyrieste", jossa siis puomit tynnyrienv päällä. Sen jälkeen uralla puomi ja siitä sitten taas kaarto ja lopuksi kunnon este, joku 50cm. Menimme senkin jonkun 2 kertaa ja oli kivaa. :)) Mentiin samaa vielä toiseen suuntaan ja tunti olikin sitten jo heti loppu. Mjutta omasta mielestäni Iza oli ihana, se teki niinkuin käskettiin ja liikkui ainaki esteillä ihan OK eteen ja kääntyi ja näin. Eli päätin sitten mennä tammasella estekisoihin, jos se siis on vielä vapaa ja sillä sitten ajattelin jotain 50cm tai 60cm luokkaa, siellä ei kuitenkaan ole isompaa enkä sitä paitsi menisi. :) Kun en ole Izalla niin paljoa hypännyt!! Mutta en saa itsekään päättää luokkaa, Linda tai Lotta päättää senkin ja se on oikein hyvä juttu ettei ota liian isoa palaa kerralla. ;)
Ensi kertaan siis!! :D

tiistai 29. toukokuuta 2012

Innostukseni poniagilityyn...

...alkoi, kun läheisellä tallillamme järkättiin poniagilitykurssi ja sen jälkeen kisat. Osallistuin kurssille yhdellä aivan ihanalla shettiksellä (Hilma <3), ja seuraavaksi menin kisoihin samalla ponilla. Se meni ihan hyvin, kaikki saivat (tietenkin) ruusukkeet ja näin. Kisoissa oli vain rengas joka meni vähän huonommin, eli en keskittynyt niin hyvin ja en sitten saanut aivan puhdasta rataa. Mutta olin kuitenkin tyytyväinen!! :D Niistä minulla on video tuolla jossain, kunhan vaan saan sen koneelle.
  Toiset kisat järjestettiin heti samalla viikolla, ja niihinkin mentiin. Kisat olivat toisella tallilla, mutta saimme ottaa ratsastuskoulun ponit sinne. Mukaan tulivat Hilma ja Diana. Menin sitten siskoni kanssa Hilmalla, ja silloinkin sujui ihan hyvin, menin vain aika paljon käynnissä esteitä koska poni pelkäsi niitä jonkun verran. Yhdeltä esteeltä saimme kiellon, mutta ei se haitannut paljoakaan. :)) Sielläkin kaikki saivat ruusukkeet! =) En tiedä, monenneksiko sijoituin, mutta sinne loppupäähän kumminkin. ;)
  Nyt ei sitten ole oikein tapahtunut mitään ihmeempää, kuin että kesällä 30.6 järkätään taas poniagilitykisat ja niihin osallistumme. Huomenna on viimeinen ilmoittautumispäivä, ja tänään sitten ilmoittauduttiin. :) Menen jälleen Hilmalla (ja nyt aijon keskittyä!! :D) niinkuin siskonikin ja ennen sitä on sitten hiukan harjoituksia. Siihen asti varmaankin aika rauhallista täällä... ;D Mutta saa nähdä!

Vielä eräs ilmoituks, eli tänne siis kirjoittelen myöskin omista ratsastustunneistani Cederblomilla (eli juuri se "läheinen talli", josta tuossa kerroin), ja kun käymme siellä valmennuksessa joka viikko, niin niistäkin sitten. Eli tämä on vähän niinkuin Stall Cederblom-blogi!! Nauttikaa!! ;D (Huomenna seuraavaksi... :) )