Sivut

keskiviikko 16. lokakuuta 2013

Kavaletteja

Hei! Eilen oltiin tunnilla, vaikka normisti vakitunti on keskiviikkoisin. Oltiin kuitenkin lähdössä Orimattilaan (jonne ei kuitenkaan mennä) ja sen takia vaihdettiin tunti tälle viikolle.

Menin Pirrellä, tunnin aiheena siis kavaletit ja puomit. Alkulämppien jälkeen tultiin pääty-ympyröillä neljää puomia, Pirre oli ihan kiva vaikkakin vähän varovainen puomien kanssa. Ravissa ajattelinkin aina, ettei sitä yhtä ylimääräistä "tipuaskelta" enää saa tulla ennen puomia, vaan mennään yli vaikka vähän kaukaakin mieluummin, ja Pirre olikin ihan hyvä jne. Lopuksi tultiin kumpaankin suuntaan muutama kerta kaksi kavalettia toisella pitkällä sivulla, meillä ei tahti oikein säilynyt mutta muuten Pirre oli ihan hyvä. :)

c) Reeta
^^ Tässä valokuvauskurssilta kuvasaldoa, aiheena eläimet (ts. koirat). ♥ Lisää kuvablogin puolella myöhemmin!

perjantai 11. lokakuuta 2013

Postaustauon lopetus

Hei! Oon nyt ollut ihan hirveen laiska myös täällä blogin puolella. Toista blogia oon jaksanu vähän päivtellä, mut tää on jääny varsinkin nyt kun kuvia ei sitten ole yhtään. Toivottavasti teitä ei haittaa jos jotkut postaukset ovatkin kuvattomia?

Joskus kauuuan sitten, elokuun puolella ehkä, oli ne vikat kisat mistä muistaakseni oon unohtanu postata. Sija 5/7, eli ei ihan vikoina ainakaan! :) Fia pelkäsi jotain kun laukattiin, ja muutenkin sillä oli hirveä meno päällä, enkä oikein voinut siis siihen rataan keskittyä kunnolla. Kyllä sieltä muutama seiskakin tuli, ainakin hyvistä täyskaarroista! (: Ja olin ihan tyytyväinen, poni oli hieno ja tein sille ekaa kertaa elämässäni sykeröt :3 Tästä (kas kummaa) on muutamia kuvia.



c) Carina Bodbacka

c) Carina Bodbacka
Seuraavan viikon tunnilla menin Desiréllä. Meillä oli ns. estetunti, vaikka se oli kyllä enemmänkin hassuttelutunti kun hypättiin ilman jalustimia ja ilman käsiä (eri aikaan, ei siis noita kahta samaan aikaan :D) Desiré oli tosi nätisti ja tunti oli onnistunut.

Viime viikon tunnilla menin Izalla. Teemana oli loivat kiemurat ja voltit niiltä sisään päin, Iza oli ihan kiva vaikka vasta lopussa reipastui. Laukattiin loivat vastalaukkakiemurat, ekaan suuntaan (vasemmalle) meni paljon paremmin kuin oikealle, mutta vikalla kerralla saatiin koko kiemura laukattua.

Toissapäivänä tunnilla pääsin pitkästä aikaa ratsastamaan mun rakkaalla Fialla! ♥ Olin aatellu, et en ehkä talvella sais sillä ollenkaan mennä,  eli olin ihan innoissani kun näin listassa mun nimen perässä sen nimen. Kenttä oli ihan märkä (täynnä vesilätäköitä) kun oli satanu kaks päivää putkeen, mut meillä meni ihan hyvin. Fia on tosi paljon reipastunu kesästä, veikkaan et sillä oli sillon enemmän treeniä, nyt on saattanu päästä vähän vähemmällä kun on tunnit alkaneet. Vaikka mistä minä tietäisin! (; Mentiin kuitenki pieniä (10m) voltteja jokaisessa kirjaimessa paitsi C:ssä ja L:ässä. Fia taipui tosi hyvin ja kun pidin pehmeän ja tasaisen tuntuman niin tarjosi se vähän välillä muotoakin. Mun täytyi vain olla tarkkana ulko-ohjan kanssa, sen täytyi olla tosi tasainen eikä antaa yhtään liikaa myöden, muuten Fia valui pitkäksi. Laukassa pääsin tällä kertaa vähän paremmin istumaan, kun ajattelin sitä kokoajan. Kohta se sieltä varmaan ihan automaattisestikin tulee, tarvitaan vain hiukan enemmän treenausta.

Seuraavaa postausta mahd. ens viikolla, katotaan nyt miten jaksan kirjoitella sitten vaikka onki syysloma. (:

lauantai 21. syyskuuta 2013

18.9 Rasmus & kouluvalmennus

Oon nyt kokonaan unohtanut kirjoittaa tunnista! Sitä kyllä tosi harvoin käy, onneksi. Eilen sain jonkun inhottavan flunssan, toivottavasti se menis pian ohi et pystyis kunnolla ratsastamaanki. Oon nyt lähinnä ottanu rennosti, lukenu ja kattonu TV:tä enimmäkseen.

Keskiviikon tunnilla oli siis Rasmus tällä kertaa ratsuna, se vaan on ehkä se kaikista vaikein poni tietyllä tavalla jolla oon ratsastanu. Mun pinna ei vaan meinaa riittää sille, vaikka oonki tunnetusti aika pitkähermonen. Reetalla menee Rasmuksen kanssa aina paljon paremmin! :) Nojoo, tää tunti meni kuitenkin ihan kohtalaisesti, paremmin kuin pitkiin aikoihin itseasiassa. Päästiin jopa lyhyille sivuille laukassa (minne ei siis _koskaan_ päästä), vaikka kulmat tuli kyllä aika oikoen mentyä. Siirtymisillä, kun pyörittiin kaikki keskiympyrällä, ei mulla oikein ollut tilaa, joten se tempo vähän ehkä katosi, mutta heti kun saatiin sitä tilaa niin Rasmus meni tosi hienosti. (:

Tänään kouluvalmennuksessa mentiin niitä K.N. Specialin juttuja, vaikka kaikki me siskoksethan osallistutaan C-merkkiin. Fia meni ihan kivasti, mitä nyt tuntui tavallista uneliaammalta ja jäikin välillä vain haaveilemaan. Se satula on edelleen ihan kamala istua, pohkeet ei yllä kylkiin asti ja jalka menee väkisinkin liian taakse, mutta eipä tuolle nyt oikein voi mitään. Olisin saanut vähän paremmin Fiaa muistuttaa, jopa ihan raipankin kanssa muutaman kerran kun ei laukka meinannut nousta ja pyöriä. Laukattiin alussa pääty-ympyrät kumpaankin päätyyn, sitten tehtiin keskiympyrä kummaltakin pitkältä sivulta ravissa ja siihen lisättiin vielä päätyihin 10m voltit. Tässä Fia rentoutui kivasti. :) Niissä laukannostoissa on edelleen aika paljon hiomista, kun nostoista ei meinaa millään tulla tarpeeksi teräviä ja takaosa jää melkein aina jälkeen.

Arggh kun en vaan osaa istua tuolla...



maanantai 16. syyskuuta 2013

Katternö Horse Show & joukkue-esteet!

Eilen oli sitten vuoden viimeiset estekisat. Odotukset oli totta kai korkealla, kun joukkueena omat siskot ja kaikilla kesän kisat menneet hyvin aikaisemmin jne. Reeta ja Ella saivat kumpikin puhtaan radan luokistaan, joten paineita oli ehkä hiukan, kun radalle lähdin.

Jo verkassa Fia oli aika poissaoleva, se kuikuili jotain parkkipaikkapäädyssä ja muutenkin sen kanssa sai tehdä reilusti töitä. Puoli tuntia on aika lyhyt aika, kun kävellä täytyy ainakin se 10min, joten ihan riittävästi ei mielestäni siellä keretty olla. Verkkahypyt menivät hienosti, lähestymiset osuivat nappiin ja kaikki muukin oli kohdallaan.

Radalle lähdettäessä jännitin tosiaan aika paljon, ja niinhän sieltä jo heti toiselta esteeltä meidän hylättiin. Se oli tämä kavalettieste, missä oli kaksi kavalettia päällekkäin, ja käännös oli yhtä tiukka kuin edellisen päivän estevalmennuksessa olevan pystyn, joka oli meille silloin hankala. En ollut yhtään varautunut, enkä tajunnut ratsastaa, ja siksi meidän hylättin. Mutta, kun ei päästy esteen yli, ei sitten millään (vaikka yritin ratsastaa, laskin askeleita hyvään lähestymiseen, pidin jalat Fian ympärillä ja katsoin esteen yli), niin Lotta käski hypätä toisesta suunnasta sama este. Mä en tollona tajunnut, että oli tarkoitus hypätä toisessa kierroksessa, eikä kirjaimellisesti toisesta suunnasta. Tultiin sitten ikäänkuin este sen väärältä puolelta. Sehän on oikeestaan vaarallista, mutta ajattelin, että kun este oli muovista, kevyestä materiaalista, ja kun Lotta käski, niin mehän mennään. Tää oli meille ihan helppo nakki, koska lähestymiseen oli enemmän tilaa tällä puolella. Haha, mahtoivat kaikki vähän ihmetellä et mitä ihmettä me törttöillään... (;

Nämä estekisat eivät siis menneet ihan putkeen, mutta pitihän tämä muistutuksena tullakin sopivasti, että ratsastajaa todella tarvitaan, kaikkea ei vain voi jättä hevosen kontolle. Onneksi päästään vielä kisaamaan koulua, ja pääsen ylipäätään vielä ratsastamaan Fialla. Olis ollu aika kurjaa, jos tämä olisi jäänyt vikaksi kokemukseksi Fian kanssa tältä vuodelta! :)

Kiitos Idalle kuvista ♥




Ainut estekuva - ja hieno se onkin!

Tässä tää kielto hurjalle esteelle

lauantai 14. syyskuuta 2013

Syksyn viimeinen lämmin päivä?

Tänään mentiinkin ratoja, koska huomenna on kisat. Tai no, jokainen hyppäsi verkkahyppyjen lisäksi yhden radan. (; Fia oli tosi kiva, vähän ehkä unelias kun aurinkokin paistoi täydeltä terältä, mutta itse hypyt olivat aika onnistuneita. Muutama typerä kielto radalta, ihan helpolta pystyltä joka ei edes ollut korkea, ehkä joku 60-65cm. Taas kerran kuskin vika niinkuin aika, Fialle jää niin helposti kieltely päälle. Nyt päästiin kuitenkin jo kolmannella yrittämällä yli, ja radan lopussa tulimme vielä sen esteen kerran, jolloin taas kielto. Toisella kerralla saatiin hyvä lähestyminen ja mä sain ulkojalan läpi, niin että päästiin yli. :) Muutenkin jotkut hypyt tulivat ihan juureen, ja itse menin tietenkin jo mukana kun luulin että hyppy alkaa askelta ennen. :D Hehe, onneksi useat hypyt onnistuivatkin... ;)

Verkkahypyt tehtiin ensin normi pystylle, sen jälkeen okserille ja lopuksi vielä uusille Lindan ponibreedersistä voittamille kavaleteille. Kukaan poneista ei ollut tainnut hypätä niitä "sokerinpaloja" ennen, mutta ei kukaan niitä ainakaan hirveästi kuikuillut.

Huomiset kisat ovat siis Katternö Horse Show & joukkuekisat, ja olemme Reetan ja Ellan kanssa samassa joukkueessa. Ella menee Emmalla 40cm, Reeta Desiréllä 55cm ja minä Fialla 70cm (uusinta 80cm). ♥ Ykköspalkintona on kilo karkkia, ei tekis pahaa kyllä voittaa! ;)


Hihi, jäin ehkä _vähän_ jälkeen?

Tää meni jo paremmin!


Tässä näkyy noi kavaletit aika hyvin :) 

Videotaki saatiin radasta, siitä tosiaan yks este hukassa kun äiti ei tajunnut kuvata (ja Ella tuli juomaan), mut toivottavasti kelpaa. :)


perjantai 13. syyskuuta 2013

11.9 Desiré

Nyt on vaan ollut niin paljon kaikkea etten ole kerennyt istahtamaan koneen ääreen. Huomenna taas mennään, kun on estevalmennus, ja sunnuntaina kisat.. :) Ainakin reilusti heppailua, jos ei muuta!

Tunnilla mentiin paljon pääty-ympyrällä, sekä ilman jalustimia. Desiré oli kokoajan tosi kiva, tarjosi hyvin muotoa kun itse muisti pitää tuntuman tasaisena ja ratsastaa vähän enemmän pohkeesta ohjaan. Laukassa poni oli aika ulkoasetuksessa, mutta oikeaan suuntaan parempi. Desiréllä oli ihanan tasainen ravi, joten ponia oli helppo työstää istunnalla ja pitää kädet tasaisena. (:
Enkä muuten ollut tiennyt, että Desiré on Hamiltonin emä! (; Ilmankos se on niin hieno :3

Suurin osa kuvista on heilahtaneita, yritin muoksia mutta älkäähän välittäkö.

Raipat edessä...  Mikäköhän mua noin kovasti naurattaa?








torstai 5. syyskuuta 2013

4.9 Pirre [pieniä esteitä]

Eilen tunnilla päästiin hyppäämään, tosi helppoja tehtäviä kylläkin. Yksi este oli pitkän sivun keskelle laitettu, tultiin sitä eka puomeina ravissa, sekä kevyessä istunnassa että normaalissa (keventäen), ja mentiin urallakin kevyessä istunnassa. Huomasi kyllä, että jalkatreeniä tarvittaisiin lisää, oli niin raskasta ravata ja laukata monta kierrosta putkeen seisoen jalustimilla! :) Laukassa tultiin myös ensin puomeja, ennenkuin päästiin hyppäämään. Pirre oli koko verkkojen ja puomien ajan reipas, alussa piti tietysti taas vähän muistuttaa, mutta vauhti sen kuin lisääntyi loppua kohden. Esteitä hyppäsimme korkeimmillaan 65-70cm. Meillä oli aika hauska tehtävä ennen estettä: lyhyelle sivulle oli laitettu kolme tötteröä, jotka piti pujotella ravissa ennen estettä - este tuli siis suoraan pujottelujen jälkeen. Pirre nostaa onneksi niin nopeasti laukan ja on muutenkin hereillä, ettei tässä ollut meille ongelmia.

Äiti oli koirien kanssa lenkillä samaan aikaan, joten kuvia ei tälläkään kerralla ole. Erikoispoistauksissa oon kyllä jo aika pitkällä, pitäis vaan saada loppuunkin tehtyä! (;