Sivut

maanantai 22. heinäkuuta 2013

22.7 Rasmus [ja KISAVIDEO!]

Tänään päästiin tunnille, kun tuli eilen sellainen fiilis että nyt pitäis kyllä päästä vähän muillakin ratsastamaan kuin Fialla, kun sillä (ja okei, myös Hampsulla) olen melkein koko kesän mennyt. Sainkin tunnille sitten Rasmuksen, Reeta ratsasti Desirèllä ja Ella Hilmalla. Meitä oli seitsemän, joista neljä oli aikalailla aloittelijoita, joten mitenkään kauhean tehokas tuntihan ei ollut, mutta kyllä sinne jotenkuten mahtui kun Iza, Della ja Elden matkustivat toistensa hännissä kiinni eikä niitä siis tarvinnut väistellä paljoakaan.

Rasmus oli ihan kiva, aika eteenpäinpyrkivä ja reipas. Mentiin ensin käynnit ja ravit normaalisti uralla, jonka jälkeen mentiin salmiakkikuviolla enemmänkin keskellä kenttää (en osaa selittää, mutta S:ässä ja R:ässä käytiin, lyhyille sivuille ei ihan päätyyn asti menty kuitenkaan). Aluksi Rasmus oli aika kankea, mutta kun vähän lyhensin ohjaa ja ratsastin reippaammin eteen, onnistuivat tiukemmatkin käännökset ihan hyvin. Tulimme samaa kumpaankin suuntaan, ensiksi pelkästään käynnissä, sen sujuessa ravasimme pätkän S:än ja R:än sivuilla mutta kävelimme edelleen tiukat kulmat. Laukassa menimme muuten koko kenttää, mutta toisella sivulla tulimme niinkuin puolikkaan salmiakin. En ite tajunnut, että se pitää tulla, joten en oikeastaan kertaakaan tullut sitä, mutta ei sitä varmaan huomannut kun Rasmus ei halunnut mennä ollenkaan kulmiin :D

Huomenna on estevalmennus, johon vissiin ainakin lähes kaikki muut paitsi minä (köh köh) saavat jonkun eri hevosen kuin sen "oman" valkkahepan. Pirre ontui jollainlailla hetken kisoissa, jonka takia Emma ei päässyt kisaamaan ollenkaan, ja Emililläkin on jotain ihottumaa, eli sekään ei ollut kisoissa. Ehkä tämän takia hepat sitten vaihtuu tällä kerralla... Itse sain mennä sen takia Fialla, kun vaihdoin aika äskettäin valkkaheppaa kun Hampsu lähti pois. Ella meneekin nyt Hilmalla ja Reeta Eldenillä. Ollaan jo kovasti arvailtu, kellä kukakin menee! (;

Tässä vielä muutama kuva viime kisoista (palkintojenjaosta), ja viimeisenä video, jonka vihdoin sain ladattua Youtubeen!! Nyt keksin myös keinon, millä saan videoita blogiin, jos YT ei toimikkaan :)


Fia: "Mua nukuttaa.."



sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

KM estekisat ♥

Tänään oltiin estekisoissa, ne oli seuramestaruudet tällä kertaa. Harjasin Fian aika aikaisin, jonka takia se sitten oli mennyt nukkumaan karsinaansa maaten, joten harjattiin se vielä nopeasti läpi Reetan kanssa ennenkuin alettiin varustamaan. Mentiin 10.30 kentälle lämmittelemään ja itse ratsastin kaikki askellajit oikeastaan läpi, sekä otin muutaman siirtymisen askellajien sisällä ja käynnistä raviin jne. (: Fia oli tosi kiva kokoajan.

Alakentälle lähdettiin kävelemään tasan 11, ja siellä ensin odotettiin että edellisen luokan palkintojenjako oli ohitse ja mentiin sitten itse kävelemään rataa. Se oli tosi tosi helppo :D

Rataantutustumisesta
Hieno tilannekuva :D

Uusinta 80cm ♥ (Ella-pikkusisko kuvannut kaikki uusintakuvat)

Vähän heilahtanut mutta Fia on ihana :*


Mulla on perusrata siis vaan videolla, kun isi kuvas. Kone vaan sekoilee kun yritän ladata sitä, joten se ehkä nyt jää. :/

Oma fiilis radoista oli tosi hyvä, jännitin aika kauheesti ennen kisoja, mutta se oli onneks ihan turhaa loppujenlopuksi. Perusrata oli oikeastaan rauhallisempi kuin uusinta, jossa sähläsin aika lailla. :) Perusradalle meinasin kans lähtee liian aikasin, edellämennyt oli vielä radalla kun jo lähdin ratsastamaan ekaa estettä kohti. Onneks kerkesin kääntään just ennen lähtölinjaa, niin ettei mua hylätty kun ei vielä oltu vihelletty! (; Olin kuitenkin tosi tyytyväinen, tää oli eka kerta kun hyppäsin 80cm radan, ihansama vaikka se olikin vain viiden esteen rata. :D Oon niin ylpeä Fiasta ♥ :3

Ohops, tärkein meinaa jäädä kertomatta: olin toinen meidän luokassa! Kunnon tulokset näette täältä. :) Saatiin sininen ruusuke siis, sekä hopeamitali; mun ensimmäinen mitali! (: Reetalla ja Ellalla on niitä vaikka kuinka, mutta tää oli oikeesti mun eka =D

lauantai 13. heinäkuuta 2013

Erikoisestevalkka nro. 2

Tiistaina oli jo toinen hyppykerta Fialla. Hypittiin taas erikoisesteitä, siitä tuo otsikon nro. 2. Niin je sen takia en ole kirjoitellut aikaisemmin kun olin siellä leirillä ja eilen tulin kotiin. Kiinnostuneet voivat lukea postausta leiriltä toisesta blogistani, kun sen saan kirjoitettua! :)

Verkattiin ihan normisti aluksi, niinkuin aina, ja alettiin sitten tulemaan yksitellen jokainen erikoiseste läpi. Kaikki tulivat kerran tai pari. Fia ei liiemmin katsellut niitä vaikka aika erikoisiahan ne olivat, mm. heinäpaalieste, tynnyrit jne, en osaa selittää mutta kuvat kertoo! Kun oltiin hypätty kaikki esteet, tultiin ratana ne. Radassa oli muistaakseni 9 estettä, muutama niistä tultiin pariinkin kertaan. Fia kielteli aika paljon, tuntui ettei siihen oikein ollut mitään kontrollia, se vain paineli reippaassa laukassa kenttää ympäri, kääntyi kyllä kun käski muttei ollut yhtä "helppo" kuin aikaisemmin. Tein sitten parit raviinsiirtymiset ja enää ei ohi juostu. Ei niissä esteissä ollut mitään pelättävääkään. Veikkaamme Lotan kanssa, että se oli Fian uusi satula joka oli epäsopiva, koska normaalisti se kyllä hyppää mitä vain eikä sille jää mikään kieltoputkikaan päälle ikinä. Sen oli nyt vain pakko käyttää tuota edestä liian kapeaa satulaa, kun Rasmus oli samassa valmennuksessa. Jospa ensi kerralla näkee, että jos se oli vain satulan vika! :)

Ja Katalle vielä kiitokset kuvista :D





Siinä puomi kivasti putoaa :D




Sori kun kaikki kuvat ovat takaapäin otettuja, mutta rataa hypättiin melkein koko ajan "taaksepäin", ei siis kameraan päin! Sen takia nyt kuvia vain pyllystä. (;

keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Kouluvalmennus 2.7 & koulukisat 3.7 ♥

Eilinen ilta vierähtikin valmennuksessa. Meitä oli kolme ryhmää, itse olimme toisessa ryhmässä klo 17. Menimme tallille ajoissa, ja harjasin Fian Reetan avustuksella kun se oli ihan märkä ja kurainen vesisateen jäljiltä. Lisäksi siltä lähti kauheasti karvaa, mikä on kyllä aika outoa kun on kuitenkin jo heinäkuu. :D

Tunnilla tehtiin kuitenkin paljon tehtäviä mitkä olivat kisaradassa tänään. Aloitettiin ihan normisti alkuverkoilla (käynti, ravi, laukka) jonka jälkeen tulimme ensin pari kertaa keskihalkaisijalle ravissa. Fian käännökset L:ässä venyivät aina hiukan pitkiksi, jolloin itse keskihalkaisija jäi liian kauas (en osaa selittää!). Ne alkoivat kuitenkin sujua kun vain tajusin tukea tarpeeksi ulkoa ja kääntää kunnolla ulkopohkeella. Puoliympyrät, jotka radassa on (muodostaa yhdessä S-kiemuran) oli kans kääntämisen kannalta vähän haastavia kun Fia on tosiaan vähän jäykkä vasempaan suuntaan. Nekin menivät loppujen lopuksi hienosti! (: Askeleenpidennysten kanssa oli vähän ongelmia kans, kun Fia meni jo alunperin aika lujaa, niin ei niissä palja eroa näkynyt.. :) Laukattiin aika paljon, niitä kisaradan tehtäviä enimmäkseen. Eli käyntiinsiirtyminen C:ssä (3-5 askelta), ravista laukannosto H:n ja S:än välissä, keskiympyrä laukassa S-R-S. Fia oli tosi kiva, aika reipas vaan eikä kulmista meinannut tulla mitään kun oltiin vasemmassa kierroksessa enkä koulusatulan kanssa saanut oikein sisäpohjetta läpi. Toiseen suuntaan sama juttu, ja Fia nosti laukan terävämmin. Tulimme loppuun vielä laukassa lävistäjiä, jotka Fia laukkasi ihan hyvin, mutta loppuun asti olisi se saanut mennä kunnolla, sekä sitten kulmaan. Olen kuitenkin tosi tyytyväinen Fiaan, se oli tosi ihana vaikkakin aika reipas! :D

En ottanut ollenkaan kameraa mukaan, koska kun lähdettiin tallille päin kotoa satoi vettä aika lujaa. Kun päästiin tallille, sadepilvet väistyivät eikä koko valmennuksen aikana satanut yhtään. Niin mun tuuria.. xD Äitillä oli kuitenkin ollut kai kamera mukana, ja hän oli ottanut pari kuvaa ihan loppuverkoista.

Tuo jalka...



Montako koiraa bongaat? :D Kuva juhannukselta kun oltiin koirien kanssa keräilemässä juhannuskukkia.
Tämän päivän kisat menivät ihan superhyvin!! ♥ Lähdin Fiaa lämmittelemään vasta kello 19, joten mulla oli kauheesti aikaa ennen sitä. Autoin sitte Ellaa Emman kanssa kun se ratsasti ekassa luokassa, ja harjasin Fian oikein kunnolla. Koko päiväksi oli luvattu sateita, mutta pilvet meni jotenkin kummasti kaikki vaan ohi ja aurinko paistoi melkein koko ajan (välillä vähän liiankin lämpimästi :D).

Emma ♥ Ellan uus blogi http://aurinkoajapukkilaukkaa.blogspot.fi/
Lämmittelyissä Fia tuntui taas tosi reippaalta, mutta se pysyi kuitenkin käsissä. Lotta vähän varoitteli että se voi alakentällä, poissa laumakavereittensa luota, olla vähän "villi", mutta ei se sitä ollut kyllä yhtään. Treenasin parit ravinlisäykset, S-kiemurat ja laukkaympyrät, sekä tein paljon voltteja vähän rauhoitellakseni Fiaa. Kerran se jopa käynnissä livahti portista ulos, kun en ollut tarkkana, ja kun sain sen ohjattua takaisin sisään, se teki heti saman uudestaan! :D Fiksu ponimus :3

Radalla ravasin ensin pari kierrosta ympäri kenttää, ihan vain että poni sai katsoa vähän ympärilleen. Tuomarin viheltäessä autonovi paukahti kiinni, joten luulin vihellystä oven vinkunaksi, enkä sen takia lähtenyt siinä sallitussa 45 sekunnissa rataa ratsastamaan (siitä -2 pistettä). Muuten koko rata meni tosi kivasti, mitäs siitä nyt voisi kertoa.. :) Fia oli reipas muttei kuitenkaan liian, se laukkasi hyvin (vaikka taas laukkalävistäjän jälkeen kontrolli oli vähän hukassa, jonka takia toinen nosto viivästyi), mutta ympyrät olivat mielestäni suht pyöreitä. Fia oli ihanuus ♥♥ Ja niinhän siinä kävi, että mä voitin luokan! Oikeastaan tulin jaetulle ekalle sijalle, mutta mun jotkut yleispisteet oli parempia kuin Wilman ja Delilahin, joten sain sitten sinivalkoisen ruusukkeen. Mulla on tänä kesänä vaan niin parhaat ponit ollu alla, ensin Hamilton (toinen ruusukehai :D) ja nyt Fia. ♥ Eikä Fia oo ees mikään kouluhevonen, vaan sillä on kisattu vuos takaperin melkeimpä ainoastaan esteitä. Ja olin ratsastanu Fialla vasta kolme kertaa ennen kisoja...! =)



Palkintojenjaosta ♥ #proud xD
Nyt sitten on niin, että ens viikolla lähdetään Lantelan ratsastustallille leirille. Meillä olis se valmennus ja estekisat, joista ei oikein vielä tiedetä, että päästäänkö vai eikö päästä. Valmennukseen aika varmasti tullaan, vaikka reissussa menisikin kivasti 4 tuntia. Jos kisat ovat illalla niinkuin nyt nämäkin kisat olivat, niin voi olla mahdollista että päästään. Mutta näitä pitää vielä miettiä! :D

sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Shettisnäyttelyt ja PONIAGILITYÄ!! ♥

Noniin, pitkästä aikaa poniagilityä kisaamassa! Viimeksi kisattiin sitä tasan vuosi sitten samaisissa kisoissa. Minä ja Reeta oltiinkin ainoat Gimmien taluttajat, joten harjattiin se tosi hyvin ja suitsittiin, ja taluteltiin vähän ennen kuin mentiin rata. Kisat oli ikäänkuin drive-in perjaatteella, eli kaikki saivat mennä ihan missä järjestyksessä tahansa silloin kuin itselle sopi parhaiten. Mä menin ensin, ja pitihän Gimmien vähän pelätä juttuja (estettä jossa oli vesimatto alla, kopisevaa maassa olevaa levyä minkä yli piti kävellä, kippaavaa "lankkua" jne.), eli niitten yli se ei suostunu mennä. Mentiin se rata kuitenki aika reippaassa temmossa, joten ehkä me ihan OK aika saatiin. Ja kyllä esteenkin yli toisella yrittämällä päästiin! :D Oli se hieno poni. Sitten Reetan kanssa ei pelätty mitään.. xD

Äiti oli siinä juuri kuvaamassa, joten jotain kuvia ainakin voin julkaista. Näyttelyitä en kuvannut kun alkoi satamaan kun menin niitä katsomaan, mutta siellä oli hienoja poneja ja jonkun verran myös Klockas-poneja. Klockas Linus voitti päivän parhaan orien ja ruunien palkinnon! Olisin halunnut jäädä vielä katsomaan minishetlanninponeja ja varsoja, mutta muut eivät sitten halunneet. (:




Fiakin oli oikein kuvauksellinen :3
Ja tuo uusi huppari tuli siis tänään Cederblomille, otettiin se samalla mukaan. Noissa kuvissa näkee aika hyvin että se on kuin joku teltta, aika iso siis.. :D Onneksi äiti pesee vaatteet aina aika kuumalla, kerrankin siitä on hyötyä xD Eli toivotaan että se vähän pesussa pienentyisi.

Uuden ulkoasun myös tein kun kyllästyin vanhaan, mitä mieltä olette? Se on ehkä vähän "rajumpi" kuin aikaisemmin, mutta pitäähän sitä vähän vaihtelua aina olla (:

perjantai 28. kesäkuuta 2013

Koulutunti

Miks mä en koskaan keksi otsikoita... Aina ne sit on vaan tommosia "koulutunti" tai "estevalkka". Nooh, ehkä vielä joskus jotain keksii, hehheh.. (:

Tänään oltiin kuitenki tunnilla Cederblomilla. Sain ratsastaa Fialla, kun ne kisatkin on ens viikolla. Mentiin aika paljon pääty-ympyröillä, ensin ihan alkuverkassa ja nosteltiin laukkoja niillä kans. Fia meni ihan hyvin, käynnissä muotokin löytyi ihan OK:sti. Ravissa saisin tehdä itse vielä vähän enemmän töitä. Keksin jossain tunnin puolivälissä, että voinkin käyttää Leenan valmennuksista (Lappajärveläisen valmentajan) oppimiani hepan rentoutustapoja (okei, en tiiä millä nimellä sitä vois kutsua mut niin), ja kun tein puolipidätteet ympyrän jokaisessa neljässä pisteessä, rentoutui Fia tosi kivasti raviinkin. Kerran kun aloimme nostelemaan tunnin loppupuolella laukkoja, huomasi Fia ison pelottavan rekan siellä puiden takana ja jäi sitä sitten tuijottelemaan pariksi kierrokseksi, eikä laukasta meinannut tulla mitään. Siihen vasempaan kierrokseen Fia oli muutenkin paljon jäykempi, se ei oikein asettunut eikä taipunut, tahtoi punkea sisään ja nosti heikommin laukkoja. Oikeassa kierroksessa ei mitään noista ilmennyt ollenkaan. Fia nosti laukat hyvin pisteessä jne. Onneksi kisoissa sen vaikeamman noston ei tarvitse tulla pisteeseen, vaan se tulee H:n ja S:än väliin. Helpompaan suuntaan se taas tulee ihan pisteessä, C:ssä. Hyvä näin! Ensi kisoja ei laiteta tämän varaan, vaan oletetaan että ollaan treenattu jo Fian kanssa tarpeeksi :D


Ja sit lisäks mulla on mun oman istunnan kanssa ongelmia, mut kukaan ei varmaankaa jaksa lukee mistään semmosesta. :D Kuvat varmaan kuitenki kertoo tosta jalan asennosta ihan tarpeeks! Sen voin kuitenkin puollustukseks sanoa, et mulla oli koulusatula, jossa en osaa yhtään istua. Jepp, kaikki ihmettelee nyt et "mut sehän on hei koulusatula, se on tehty et siinä istuis paremmin!" No, niin se vaan ei oo. Tossa ei oo tyyliin lainkaan polvitukea, eikä se istuinosa kauheen syvä myöskään oo.







tiistai 25. kesäkuuta 2013

Eka estevalmennus Fialla :D

Tänään meillä oli estevalmennus, jossa hyppäsin ekaa kertaa Fialla - ja ylipäätänsä ratsastin sillä ekaa kertaa. :) Kentälle oli pystytetty hienoja "erikoisesteitä": ne oli kyllä erikoisia normien tuntiratsastajien mielestä, kun ratsastuskouluilla tuskin koskaan hypätään mitään sen erikoisempaa kuin pelkkien puomiesteitten yli. Nyt meillä oli kuitenkin neljä estettä: Kaikki pystyjä, joiden alla oli jotain "erikoista". Yhden esteen alla oli sinisiä tynnyreitä; toisen alla vesihauta (jossa ei ollut vettä xD); kolmanteen oli kiinnitetty kolme isoa kukkaa ja neljänteen samantyylisiä sydämiä. Mietin vähän että mitenköhän tää menee, kun olin unohtanut turvaliivin kotiin jne, mutta meni loppujen lopuks toooosi hyvin! ♥

Alotettiin normiverkalla, jossa tehtiin ravissa paljon ympyröitä aikalailla itsenäisesti, ja laukassa samalla lailla. Esteet hyppäsimme kaikki erikseen ensin, lopussa kaksi kertaa neljän esteen ratana. Toinen rata oli vähän matalammilla esteillä, niin että voisimme ratsastaa tiukemmat tiet niinkuin kisojen uusinnassa. Fia oli tosi reipas, ihan erilainen kuin Hampsu! (: Se oli kyllä tosi ihana kans, muuten kyllä monella lailla samanlainen. Se hyppäsi hyvin kaikki erikoisenkin näköiset esteet, ja radat meni mielestäni hyvin kun tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun sillä ratsastin. ♥

Ensiviikolla on sitten koulukisat, osallistuin nyt Fialla tuttariin eli tutustumisluokan kouluohjelmaan, vaikken vielä kertaakaan ole mennyt sillä koulua :> Meillä on onneksi tiistaina vielä kouluvalmennus, ja kisat ovat keskiviikkona. Meiltä jää tosi harmillisesti sitä seuraavan viikon estekisat väliin, kun olemme Lantelan ratsastustallilla leirillä, mutta estevalmennukseen yritämme silloin kuitenkin ehtiä, kun kohta on tulossa seuramestaruudet joihin ehdottomasti tarvii kaiken mahdollisen harjoituksen :) Toivottavasti mulla ja Fialla alkaa nyt sujumaan hyvin, kun niin monet kisat on tulossa lyhyessä varoitusajassa :D


Huiiii kun pelottava este :D

Hieno poni ♥



Tossa vielä niitä erikoisesteitä - kaikki noi kuvat oli kyllä varmaan siitä uusintaradalta, ei siis maksimikorkeudessa :D