Sivut

sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Estevalmennus

Tänään meillä oli estevalmennus klo 17, mentiin kävelemään tallin edustalle vähä ennen sitä. Hamilton oli ekana aika kiihtynyt, mutta loppujen lopuksi rauhoittui kävelemään rauhassa. Kentällä se oli kivan rauhallinen eikä paljoa muita hevoskavereita kuikuillut. (: Aloitettiin ravissa ylittämään kummallakin pitkällä sivulla uran sisäpuolella olevat puomit, Hamilton meni kiltisti yli kun vähän ajoi eteen ennen puomeja. Puomien jälkeen otimme laukat normaalisti uralla, minulla oli vähän vaikeuksia nostoissa jälleen, mutta kun vähän muistutin raipalla niin kyllä ne laukakin sieltä nousivat.

Laukkojen jälkeen menimme nopeat välikäynnit ja sen jälkeen tulimme vielä puomeja ravissa & kevyessä istunnassa lävistäjillä ikäänkuin kahdeksikon mallisesti. Näiden jälkeen tulimme ristikon ravissa, jonka jälkeen nostettiin laukka. Hamilton ei oikein tajunnut että nyt hypätään, mutta seuraavan kerran kun tulimme pienen pystyn laukassa, oli hyppy jo paljon parempi. Loppujen lopuksi tulimme neljän esteen rataa, Hamilton oli ihana ja hyppäsi tosi lennokkaasti ja kaukaa, pitäis ehkä alkaa vähän kokoomaan laukkaa kun meinas olla okseri vähän vaikee hypätä niin kaukaa... ;) Esteiden korkeudet oli maksimissaan 70cm, ei ainakaan yhtään isompia. Sen ainakin katoin että pysty suoralla oli 65cm. :)

Ja jes, äiti osas kuvata järkkärillä! :D Ja sai muuten tosi hyviä kuvia kans. Tässä vähän tän päivän kuvasaldoa:



Kumpi on kumpi? ;)




Loppuverkoista

3.5 Rasmus

Perjantaina 3.5 oli tunti, menin Rasmuksella kuten otsikosta näkeekin. Menimme aluksi uraa pitkin lämmittelyt käynnissä ja ravissa, jonka jälkeen teimme 10m voltteja kumpaankin päätyyn lyhyille sivuille käynnissä ja ravissa. Välikäyntien jälkeen ratsastimme L:än puoleisessa päädyssä laukkavoltteja, jotka olivat vähän isompia kuin 10m, ehkä joku 15m. Minulla ja Rasmuksella niistä kyllä tuli varmaan noin pääty-ympyrän kokoisia, minulla kun oli taas vähän vaikeuksia Rasmuksen kääntämisessä ja laukan säätelemisessä. :) Parilla ekalla kerralla suunta oli ihan muualla kuin ympyrällä, mutta kun sain ulkopohkeen läpi niin Rasmuskin kääntyi ihan hyvin. Ihan tyytyväinen olin vaikkei kerettykkään tekemään melkein mitään tunnin aikana.

Vanha kuva viime vuodelta, minä & Rasmus
Ajattelin nyt tehdä sillä lailla, että postaan kerran viikossa sekä tunnin että valmennuksen samassa postauksessa. Näin mullakin tulee olemaan helpompaa näiden kahden blogin kanssa, se kun on aika raskasta päivittää kahta blogia yhtäaikaa. :) Sitten kesällä ajteltiin ottaa vakitunti vielä valmennuksien lisäksi, eli ratsastettaisiin Cederblomilla kaksi kertaa viikossa + kisat. Silloin voi olla postaan enemmän, kun aikaakin on enemmän. Mutta katsotaan! :D

perjantai 3. toukokuuta 2013

Estetunti & vuoden eka valkka!

Taas on ollu vähän taukoa kirjoittamisesta, kun ei vaan oo ollu se nyt mielessä pariin päivään. Mulla on tänään taas tunti, joten pitäis varmaankin ennen sitä jotain kirjotella tänne... :P Elieli:

Viime perjantaina meillä oli siis estetunti, jossa menin Granitilla. Sukuposti löytyy täältä. En ollut siis koskaan mennyt Granitilla aikaisemmin, mutta ihan hyvinhän se meni näin loppujen lopuksi. (: Hypättiin joitain ihan pieniä, maksimissaan 50cm. Kerran mentiin esteen ohi, kun tie ei vain ollut kunnossa, mutta muuten meni superisti ne esteet. Granit oli kivan reippaalla tuulella ja sillä lailla iloinen. Käynnissä poni meni varsinkin tosi nätisti. ;)

Lauantain valmennuskin meni ihanasti, mulla on nyt siis Hamilton. Mentiin enimmäkseen perusjuttuja näin ekalla kerralla, laukattiin kuitenkin enemmän kuin normisti. Hamilton oli ihan eri tuntunen kuin viime vuonna! Tarkistin just, etä menin sillä sillon ekaa kertaa 8.6, eli melkein vuos sitten. :D No, nyt sen laukka oli tosi helppo koota ja se pyöri muutenki paremmin. Kerran se pukitti kun lähdettiin ohittamaan muita laukassa (Hamiltonilla on sen verran enemmän vauhtia kuin muilla), mutta muuten käyttäytyi tosi nätisti. Laukattiin kans pääty-ympyröillä ja tehtiin käynti-pysähdyssiirtymisiä, sen jälkeen käynti-ravisiirtymisiä ja vielä ravi-laukkasiirtymisiä. (: Ainoastaan laukanostot olivat vielä vähän hankalia, mutta mun täytyy ite vain ottaa parkemmat pidätteet ja pohkeet nostossa, niin luulen että nekin tulevat sitten ihan selviksi. ;) Ylihuomenna on sitten estetreenit, jännittää!! :D

Ja kuvia ei taaskaan ole, täytyy nyt yrittää ottaa vaikka Reeta kuvamaan tuntia ja jos äiti jaksaisi valkkaa..? (:

perjantai 19. huhtikuuta 2013

Pitkästä aikaa!

En ole nyt tarkoituksella kirjoittanut vähään aikaan, koska kuvia ei ole voinut ottaa kun 19-20 on ollut kuitenkin niin pimeää. Nyt kun illat ovat alkaneet näyttää valoisimmilta, on myös niitä kuviakin helpompi näpsiä eivätkä hevoset välitä samalla lailla kun jos salamalla olisi pimeällä kuvannut. Tänään sain kuitenkin kuvaajan mukaan (kiitos Reeta!) (:

Ratsastin Eldenillä, ja menimme koko uraa kiertäen aluksi, jonka jälkeen ratsastimme S:ästä R:ään. Laukkasimme uralla kolme ja kaksi kerrallaan, ja Elden oli tosi ihanalla päällä ja mukava ja reipas! Olin ihan ihmetyksissäni :D Elden laukkasi tosi reippaasti kaikkiin kulmiin ihan tasapainossa, eikä missään muussakaan ollu mitään ongelmaa, ja muotokin oli hyvä :) Pitkästä aikaa tuntu et osaan ees vähän ratsastaa! ♥
Lopuksi teimme poikkirataleikkaasta voltin ikäänkuin ulospäin, eli kun käänsimme esim. vasemmalta, teimme oikealle 10m voltin, ensin käynnissä, sitten ravissa. Elden meinasi päästä ulkolapa edellä livahtamaan ulos voltilta, mutta kunnon pidätteet ulko-ohjalla korjasi asian. (:

Ja nyt ne kuvat! Niitä ei ole mitenkään hirveästi. ;)




Sitten hyviä uutisia! Olin vähän sitä mieltä, ettei mulla ja Dellalla sujunut yhteistyö mitenkään parhaalla tavalla, ja vaikka olis ollu kivaa vielä yrittää yks kesä josko alkais mennä paremmin, niin en haluais haaskata sitä enää vaan haluaisin saada ns. hyviä kisakokemuksia (edelliset kun eivät ole olleet mitenkään maailman rakentavimpia). Toivoin alunperin Pirreä, mutta sitä vanhaa rouvaa oli toivottu jo aikaisemmin, joten Ella saikin Pirren ihan ansaitusti! Itseasiassa parempikin että meni näin, sillä Lotta oli ehdottanut, jos voisin ottaa ehkäpä joko Klockas Hamiltonin tai Klockas Fiorellan!! ♥♥ Olen ihan innoissani, sillä kummatkin ovat uusia tuttavuuksia (tai no Hamiltonilla kerran ratsastettu viime keväänä?) enkä yhtään tiedä kumpi olisi parempi. Ihanaa että meni näin! :D

Sitten toinen uutinen, nimittäin olen aikonut jos pitkään lopettaa tämän blogin pitämisen, kun ei vaan kiinnosta kirjoittelu tänne kun koskaan ei ole kuvia eikä ainaisten tuntien kirjoittelussa ole edes lukijoille mitään hauskuutta. Nyt tulin kuitenkin ajatelleeksi, että valmennukset alkavat parin viikon päästä, sekä tietenkin pian koko vuoden odotetut kisat.. Voisi olla ihan mielenkiintoista kirjoittaa niistä ja katsoa vaikka vuoden päästä, mitä silloin "kauan sitten" on tapahtunut kisoissa ja valmennuksissa. Mitä mieltä itse olette, jaksatteko lukea tätä blogia? Rehellisiä kommentteja pliis! (:

lauantai 16. helmikuuta 2013

Ratsastustunti

En oikeesti keksi mitään otsikkoa ikinä... No joo, tunnilla menin Dellalla, ja se olikin jo valmiina karsinassa oottamassa kun tulin tallille. Kun meidän tuntimme alkoi, veimme ponit ulos ja nousimme selkään. Della oli heti alusta tosi tahmea jopa taluttaessa, ja sais raipalla husia sitä eteenpäin.

Alkukäyntien jälkeen otimme ohjat ja ravasimme vähän kumpaankin suuntaan. Della oli tosi tahmea koko ajan, enkä saanut siihen mitään reaktiota vaikka napsin tikulla joka välissä. Yllättäen laukka sujui hyvin, Della ei rikkonut kertaakaan raville ja oli muutenkin hereillä (mitä nyt vähän oikoi päädyissä).
Laukan jälkeen otettiin välikäynnit ja niiden jälkeen siirryimme pääty-ympyröille, joilla asettelimme vuoron perään sisään ja ulos. Della asettui mainiosti mutta halusi karata ympyrältä toiselle ja oli edelleen tosi hidas. Taivuteltiin sekä käynnissä että ravissa ja vaihdeltiin ympyröitä. Lopuksi otettiin ravia ja sen jälkeen loppukäynnit.

Dellalla on vähän ongelmana juuri tämä, että se on välillä ikäänkuin oman kuplansa sisällä koko tunnin, eikä mitään reaktiota mihinkään. Olen myös huomannut, että sillä on viikkoja, jotka menevät tahmeasti ja hitaasti sekä viikkoja, jotka sujuvat todella hyvin ja reippaasti. Linda sanoi, että tämän viikkoiseen saattoi vaikuttaa kiima, joka on luultavasti lähestymässä näin kevättä kohti kun mennään.

Toivottavasti poni tuosta reipastuu ja löytää taas energiansa ennen kesän kisoja! (:



torstai 31. tammikuuta 2013

Luminen tunti ♥

Nyt ei ole ollut ollenkaan innostusta kirjoittaa minnekään. Virtuaalitallillekin on jäänyt kirjoittamatta, vaikka siellä joka päivä käynkin (niinkuin blogissakin). Innostus ja inspiraatio on vaan jossain hukassa, saattaa myös osin johtua tästä kaamoksesta. Ja kun viikolla ei pääse ollenkaan ratsastamaan (perjantai-ilta on jo melkein viikonloppua), niin sekin vähän masentaa. Onneksi viikonlopuista tulee tavallisesti mainioita heppailumääriensä ansiosta! (:

Olin kuitenkin perjantaina taas normaalisti tunnilla, vaikken hetkeen ollut ollut sairastelujen takia. Ratsastin Izalla, enkä ala nyt mitään romaania taaskaan kirjoittamaan, mutta kerron asiat pääpiirteittäin. Teimme voltteja ja ratsastimme ihan perusjuttuja, jatkaen vähän edellisviikon tehtävää. Iza oli yllätävän reipas ainakin aluksi, sekä laukatessamme lopussa. Se oikein innostui toiseen kierrokseen, mutta en halunnut pidätellä, kun niin harvoin tuo poni lähtee vähänkään lujempaa ilman että ratsastaja naputtaa kannuksilla ja raipalla minkä kykenee. :D Iza taipuikin lopussa jo paremmin, kun tavallisesti on aika kankea. Eli olin ihan tyytyväinen! :)

Nou kuvia, tässä joku vanha:

Viimekesänen kisakuva, jossa Iza näyttää tosi virkeältä... ;)
 

perjantai 18. tammikuuta 2013

It's winter here...

Jep, en oo nyt kirjottanut vähään aikaan, johtuen sairastumisestani melkein heti viime viikon tunnin jälkeen. Tänään en päässytkään tunnille juuri samasta syystä. Tauti ei ole koskaan kestänyt näin kauan, mutta minkäs teet! Siskoni pääsikin sitten puolestani ratsastamaan. (:

Menin siis viime viikolla Eldenillä. Poni oli pirteä ja kuunteli koko ajan hyvin, ja lisäksi pieni :3 Ratsastimme uralla ja treenasimme tarkimmiten kulmia, jotka Elden meni hyvin käynnissä ja vähän huonommin ravissa, mutta hetken vääntämisen jälkeen jo hyvin siinäkin. Lyhyet sivut ja kulmien läheisyydet mentiin tosi kaunniisti ja Elden alkoi ekaa kertaa hakeutua kunnolliselle tuntumalle mun kanssa, tunsin kun se pureskeli vähän kuolainta ja mietti, mitä pitää tehdä. Ja Elden kuunteli hyvin, kulmissa poni myös asettui ja taipui hyvin. ♥

 Laukkasimme pitkillä sivuilla, ihan vain suoria pätkiä. Elden joko nosti hyvin tai ei nostanut ollenkaan. :) Muutama tarkkakin nosto löytyi kaikkien joukosta. Ratsastimme lopussa neliskulmaista kahdeksikkoa, jossa käänsimme joka kerta S:ästä R:ään ja vaihdoimme suuntaa: joka toinen kerta vasemmalle ja joka toinen oikealle. Elden kääntyi ja taipui hyvin käännöksissä, ja kulmatkin menivät edelleen hyvin. (:

Tunnin lopuksi annoin ponin ratsastuksenopettajallemme, joka heitti Eldenin ja Rasmuksen tarhaan ja vein itse satulan sisään. Maksoin tunnista ja lähdin sitten kotiin! :)

Ja kuvia tästä kerrasta luonnollisestikaan ei ole, kun on aivan liian pimeää kuvata tuolla. Eikä kukaan varmaan tarkenisikaan ilman hanskoja värjötellä aidalla kuvaamassa! ;)

Haha, kesäinen karatepotku ;D