Sivut

perjantai 19. huhtikuuta 2013

Pitkästä aikaa!

En ole nyt tarkoituksella kirjoittanut vähään aikaan, koska kuvia ei ole voinut ottaa kun 19-20 on ollut kuitenkin niin pimeää. Nyt kun illat ovat alkaneet näyttää valoisimmilta, on myös niitä kuviakin helpompi näpsiä eivätkä hevoset välitä samalla lailla kun jos salamalla olisi pimeällä kuvannut. Tänään sain kuitenkin kuvaajan mukaan (kiitos Reeta!) (:

Ratsastin Eldenillä, ja menimme koko uraa kiertäen aluksi, jonka jälkeen ratsastimme S:ästä R:ään. Laukkasimme uralla kolme ja kaksi kerrallaan, ja Elden oli tosi ihanalla päällä ja mukava ja reipas! Olin ihan ihmetyksissäni :D Elden laukkasi tosi reippaasti kaikkiin kulmiin ihan tasapainossa, eikä missään muussakaan ollu mitään ongelmaa, ja muotokin oli hyvä :) Pitkästä aikaa tuntu et osaan ees vähän ratsastaa! ♥
Lopuksi teimme poikkirataleikkaasta voltin ikäänkuin ulospäin, eli kun käänsimme esim. vasemmalta, teimme oikealle 10m voltin, ensin käynnissä, sitten ravissa. Elden meinasi päästä ulkolapa edellä livahtamaan ulos voltilta, mutta kunnon pidätteet ulko-ohjalla korjasi asian. (:

Ja nyt ne kuvat! Niitä ei ole mitenkään hirveästi. ;)




Sitten hyviä uutisia! Olin vähän sitä mieltä, ettei mulla ja Dellalla sujunut yhteistyö mitenkään parhaalla tavalla, ja vaikka olis ollu kivaa vielä yrittää yks kesä josko alkais mennä paremmin, niin en haluais haaskata sitä enää vaan haluaisin saada ns. hyviä kisakokemuksia (edelliset kun eivät ole olleet mitenkään maailman rakentavimpia). Toivoin alunperin Pirreä, mutta sitä vanhaa rouvaa oli toivottu jo aikaisemmin, joten Ella saikin Pirren ihan ansaitusti! Itseasiassa parempikin että meni näin, sillä Lotta oli ehdottanut, jos voisin ottaa ehkäpä joko Klockas Hamiltonin tai Klockas Fiorellan!! ♥♥ Olen ihan innoissani, sillä kummatkin ovat uusia tuttavuuksia (tai no Hamiltonilla kerran ratsastettu viime keväänä?) enkä yhtään tiedä kumpi olisi parempi. Ihanaa että meni näin! :D

Sitten toinen uutinen, nimittäin olen aikonut jos pitkään lopettaa tämän blogin pitämisen, kun ei vaan kiinnosta kirjoittelu tänne kun koskaan ei ole kuvia eikä ainaisten tuntien kirjoittelussa ole edes lukijoille mitään hauskuutta. Nyt tulin kuitenkin ajatelleeksi, että valmennukset alkavat parin viikon päästä, sekä tietenkin pian koko vuoden odotetut kisat.. Voisi olla ihan mielenkiintoista kirjoittaa niistä ja katsoa vaikka vuoden päästä, mitä silloin "kauan sitten" on tapahtunut kisoissa ja valmennuksissa. Mitä mieltä itse olette, jaksatteko lukea tätä blogia? Rehellisiä kommentteja pliis! (:

lauantai 16. helmikuuta 2013

Ratsastustunti

En oikeesti keksi mitään otsikkoa ikinä... No joo, tunnilla menin Dellalla, ja se olikin jo valmiina karsinassa oottamassa kun tulin tallille. Kun meidän tuntimme alkoi, veimme ponit ulos ja nousimme selkään. Della oli heti alusta tosi tahmea jopa taluttaessa, ja sais raipalla husia sitä eteenpäin.

Alkukäyntien jälkeen otimme ohjat ja ravasimme vähän kumpaankin suuntaan. Della oli tosi tahmea koko ajan, enkä saanut siihen mitään reaktiota vaikka napsin tikulla joka välissä. Yllättäen laukka sujui hyvin, Della ei rikkonut kertaakaan raville ja oli muutenkin hereillä (mitä nyt vähän oikoi päädyissä).
Laukan jälkeen otettiin välikäynnit ja niiden jälkeen siirryimme pääty-ympyröille, joilla asettelimme vuoron perään sisään ja ulos. Della asettui mainiosti mutta halusi karata ympyrältä toiselle ja oli edelleen tosi hidas. Taivuteltiin sekä käynnissä että ravissa ja vaihdeltiin ympyröitä. Lopuksi otettiin ravia ja sen jälkeen loppukäynnit.

Dellalla on vähän ongelmana juuri tämä, että se on välillä ikäänkuin oman kuplansa sisällä koko tunnin, eikä mitään reaktiota mihinkään. Olen myös huomannut, että sillä on viikkoja, jotka menevät tahmeasti ja hitaasti sekä viikkoja, jotka sujuvat todella hyvin ja reippaasti. Linda sanoi, että tämän viikkoiseen saattoi vaikuttaa kiima, joka on luultavasti lähestymässä näin kevättä kohti kun mennään.

Toivottavasti poni tuosta reipastuu ja löytää taas energiansa ennen kesän kisoja! (:



torstai 31. tammikuuta 2013

Luminen tunti ♥

Nyt ei ole ollut ollenkaan innostusta kirjoittaa minnekään. Virtuaalitallillekin on jäänyt kirjoittamatta, vaikka siellä joka päivä käynkin (niinkuin blogissakin). Innostus ja inspiraatio on vaan jossain hukassa, saattaa myös osin johtua tästä kaamoksesta. Ja kun viikolla ei pääse ollenkaan ratsastamaan (perjantai-ilta on jo melkein viikonloppua), niin sekin vähän masentaa. Onneksi viikonlopuista tulee tavallisesti mainioita heppailumääriensä ansiosta! (:

Olin kuitenkin perjantaina taas normaalisti tunnilla, vaikken hetkeen ollut ollut sairastelujen takia. Ratsastin Izalla, enkä ala nyt mitään romaania taaskaan kirjoittamaan, mutta kerron asiat pääpiirteittäin. Teimme voltteja ja ratsastimme ihan perusjuttuja, jatkaen vähän edellisviikon tehtävää. Iza oli yllätävän reipas ainakin aluksi, sekä laukatessamme lopussa. Se oikein innostui toiseen kierrokseen, mutta en halunnut pidätellä, kun niin harvoin tuo poni lähtee vähänkään lujempaa ilman että ratsastaja naputtaa kannuksilla ja raipalla minkä kykenee. :D Iza taipuikin lopussa jo paremmin, kun tavallisesti on aika kankea. Eli olin ihan tyytyväinen! :)

Nou kuvia, tässä joku vanha:

Viimekesänen kisakuva, jossa Iza näyttää tosi virkeältä... ;)
 

perjantai 18. tammikuuta 2013

It's winter here...

Jep, en oo nyt kirjottanut vähään aikaan, johtuen sairastumisestani melkein heti viime viikon tunnin jälkeen. Tänään en päässytkään tunnille juuri samasta syystä. Tauti ei ole koskaan kestänyt näin kauan, mutta minkäs teet! Siskoni pääsikin sitten puolestani ratsastamaan. (:

Menin siis viime viikolla Eldenillä. Poni oli pirteä ja kuunteli koko ajan hyvin, ja lisäksi pieni :3 Ratsastimme uralla ja treenasimme tarkimmiten kulmia, jotka Elden meni hyvin käynnissä ja vähän huonommin ravissa, mutta hetken vääntämisen jälkeen jo hyvin siinäkin. Lyhyet sivut ja kulmien läheisyydet mentiin tosi kaunniisti ja Elden alkoi ekaa kertaa hakeutua kunnolliselle tuntumalle mun kanssa, tunsin kun se pureskeli vähän kuolainta ja mietti, mitä pitää tehdä. Ja Elden kuunteli hyvin, kulmissa poni myös asettui ja taipui hyvin. ♥

 Laukkasimme pitkillä sivuilla, ihan vain suoria pätkiä. Elden joko nosti hyvin tai ei nostanut ollenkaan. :) Muutama tarkkakin nosto löytyi kaikkien joukosta. Ratsastimme lopussa neliskulmaista kahdeksikkoa, jossa käänsimme joka kerta S:ästä R:ään ja vaihdoimme suuntaa: joka toinen kerta vasemmalle ja joka toinen oikealle. Elden kääntyi ja taipui hyvin käännöksissä, ja kulmatkin menivät edelleen hyvin. (:

Tunnin lopuksi annoin ponin ratsastuksenopettajallemme, joka heitti Eldenin ja Rasmuksen tarhaan ja vein itse satulan sisään. Maksoin tunnista ja lähdin sitten kotiin! :)

Ja kuvia tästä kerrasta luonnollisestikaan ei ole, kun on aivan liian pimeää kuvata tuolla. Eikä kukaan varmaan tarkenisikaan ilman hanskoja värjötellä aidalla kuvaamassa! ;)

Haha, kesäinen karatepotku ;D

sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Rasmus 23.11!

Niin, eli siis olin tunnilla viime perjantaina, ja menin Rasmuksella, kuten otsikosta näkyy. (: Laitoin ponin valmiiks, ja pian talutimme ponit kentälle & menimme selkään. Kävelimme ensin alkukäynnit, jonka jälkeen otimme ohjat ja tulimme pyörimään pääty-ympyrälle. Lotta (ope) selitti, mitä tehtävää olimme aloittamassa, ja se meni suurinpiirtein näin:

Otimme satulan "kauhukahvasta", eli remmistä etukaareen kiinnitettynä kiinni, ja pidimme ohjat hyvin käsissä. Näin hevonen sai tarvitsemansa tuen kuitenkaan sitä suusta kiskomatta tai nyppimättä. Käänsimme siis vain pohkeelle ja istunnalla. Rasmus oli ihan mukava, vaikka kerran alkoikin temppuilemaan, kun haluisi kavereittensa perään. ;) Muuten menikin sitten tosi hyvin. Tulimme jossain vaiheessa takaisin uralle, jossa teimme muutaman pysäytyksen ilman ohjien apua, siis vain pohkeilla ja painoavuilla. Ensin Rasmusta ei yhtään huvittanut, mutta Lotan tullessa auttamaan pysähtyi poikakin hienosti. :) Tulimme sitten takaisin ympyrälle, ja otimme ravia ja laukkaa. Rasmus ei laukannut ihan kunnolla, jotenkin nelitahtisesti. Se saattoi tosi johtua myös siitä, että meitä oli viisi samalla ympyrällä, ja Rasmuksella on iso laukka. (: Rasmus alkoi kääntyä tosi hyvin. Vaihdoimme suuntaa ja menimme samanlaista tehtävää. Annoimme jossain vaiheessa pitkät ohjat, ja niiden keräämisen jälkeen tulimme takaisin ympyrälle ja menimme vielä ravit ja laukat uudestaan kumpaankin suuntaan. =) Tällä kertaa Rasmus kävi vähän kuumana ravissa, mut laukka suju tosi hyvin ja pehmeesti, ja ihan kolmitahtisesti niinku kuuluuki. ♥ Tajusin vaan ajaa istunnalla sitä eteen, en niinkään pohkeella. :)

Mulla ei nyt taaskaan oon mitään kuvia, harmillista ku tunti on 19-20, nii on jo niin pimeetä ettei siel nää kuvata. :/ Tässä nyt sitte joku "vanha" kuva.



Niin ja joo, oon ihan täydellisen rakastunut Gimmien varsaan!! ♥♥ Se on tooosi ilonen pikku veijari, ja se on sosiaalinen, kattoo vaan koko ajan karsinan oven yli käytävän tapahtumia. :D Se on niin söpö!

perjantai 16. marraskuuta 2012

Estetunti.. ;)

Juup, eli tänään oli sitte estetunti, ja menin Pirrellä. Sain laittaa sen valmiiks. Käveltiin ensin alkukäynnit, ja ravattiin pikkusen uraa pitkin. Käännettiin sitte ponit ovaalin muotoselle keskiympyrälle, jolla oli kaks puomia lyhyiden sivujen kohdalla. Pirre ravas vähän tahmeasti, mutta kun vain ajoi tarpeeksi eteen, niin reipas vaihdekin löytyi.

Tultiin samaa kans laukassa, kahdessa erässä. Pirre, Iza ja Rasmus tulivat samassa, ja Elden sekä Della samassa. Pirre laukkasi ensimmäiseen suuntaan vähän hitaasti, ja puomit ylittyivät vain jotenkuten. Toinen suunta oli jo parempi, ja puomit ylittyivät oikeista kohdista hyvin ponnistaen.

Käveltiin hetki pitkillä ohjilla, ja tultiin sitte yksitellen pieni pysty suoralla. Pirre hyppäs kait ihan hyvin (miten en voi muistaa asiasta pätkän vertaa?!), niinku muutkin. Hypättiin ton jälkeen kolmen matalan esteet sarjaa, edelleen käyttäen ovaalia hyväksemme. Ovaalilla oli kaksi estettä, joista toinen hypättiin kaksi kertaa. Pirre hyppäsi kivasti, vaikken mennykkään mukaan kovin hyvin hyppyyn.

Tultiin tätä kolmea estettä toiseenkin suuntaan, kahdesti. Pirre oli paljon reippaammalla päällä. Ensimmäiset esteet poni hyppäsi pienesti ja läheltä, mutta viimeiselle tuli kummallakin kerralla iso loikka. Olin tyytyväinen poniin, en ollut sillä kuitenkaan koskaan hypännyt aikaisemmin.

Kun ravasimme loppuvarkkoja, säikähti varmaankin Delilah ensimmäisenä jotain ja otti mukaansa sitten Eldenin ja Rasmuksen. Eldenin ratsastaja putosi jokseenkin lujasta vauhdista, mutta kiipesi takaisin satulaan. Ei onneksi käynyt pahemmin! :)

No, eipä muuta, ensi viikolla näyttää olevan tavallisesti perjantaina klo 19 tunti, kirjoitan sitten kun kerkeän. ;) Hyvää viikonloppua!




Kuvassa Reeta Pirrellä estekisoissa viimekesänä. :)

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Tunti 2.11

Hello vaan kaikki lukijani! Kirjotan tässä postauksessa toissapäiväsestä tunnistani. Viime viikon perjantaina ei ollut tuntia, kun oli just satanu lunta ja oli liian liukasta poneille. (Cerkallahan ei siis ole ollenkaan maneesii!) Tällä viikolla oli sit vissiin melkein kaikki tunnit peruutettu, vasta torstaina ja perjantaina pääs ratsastamaan. Onneks kuitenki pääsin! ;)

Menin siis Izalla (lisää kaikista tuntiponeista täällä!), ja menimme avotaivutuksia. Alotettiin kuitenkin ihan lämmittelyllä, jossa kävelimme, ravasimme ja laukkasimme. Iza oli ihan perusreipas, ei mitenkään liian, mut silleen sopiva. Laukat nous hyvin, ja laukka oli eteenpäinpyrkivää.
Taivuteltiin sit pitkillä sivuilla sisäänpäin, kummassakin kierroksessa. Iza tajus kyllä heti jutun juonen, ja se meni hyvin. Mentiin välikäynnit jossain vaihees, ja alettiin sit heti tekeen niitä avoja.

Iza meni tosi kivasti, varsinki loppupäässä pitkää sivua se sai jalkansa kolmelle uralle jne. :) Mentiin n. 5 kertaa jokanen, ja sit vaihettiin suuntaa ja tultiin samalla tavalla silleenki. Tää toinen suunta oli vähän vaikeempi, mut kyllä siinäki muutama hyvä askel saatiin.

Aika loppuki ihan kivasti siihen, joten ravattiin ponit pehmeiks ja otettiin sitte käyntiin ja annettiin pitkät ohjat. Lindan (open) kommentit oli tosi kannustavia, ja mä toivon, et mennään avoja vielä tulevaisuudessaki. ♥

Mut eipä kait muuta, tuli taas tällanen tylsä lyhyt ja kuvaton postaus... Ei varmaankaa tuu kuvia koko talvena, ku on niin pimeetä jo klo 19 ku mun tunti on, eikä salamallakaan oikeen viiti kuvata... Ponit pelkää jo, jos auton tuulilasin pyyhkimet on päällä. :P Mut voinhan aina laittaa joitain randomei kuvii, jos jaksan!

Moikka vaan!