Sivut

lauantai 1. syyskuuta 2012

Eka kännykkäpostaus (TESTI!!) :D

Täs nyt vaan kokeilen laittaa jobku kuvan tähän blogiin kännykän kautta. Jos tää toimii yms. nii se o vaan hyvä, voi sitte joka paikasta vaan kirjotella, eli tekstii tulee vähän useemmin!! ;P


Kouluvalkka

Eli tänään oli kouluvalmennus, ja menin of course Delilah-ponilla, sehän on mun vakkarti nykyään valkoissa. Kuvitelkaa, tää oli VIKA VALKKA!!! :( Harmittaa, ja tuntuu ku ei olis oikeen mitään saanu aikaseks. No joo, kehityttiinhän me tietty Dellan kans aika lailla, siis me parina, mut ei ehkä ihan niikää paljoo ku olin kuvitellu ja toivonu. :) Onneks sitä pollee on mahollista saada tunneilla, ei tää siihen kaadu! ;D
  Elikkä siis, Käveltiin siin hetki, sitte ravailtiin ja laukattiin sellasella keskiympyrän tapasella, mut ei kumminkaan ihan. N. 10 metrii mentiin ain pitkillä sivuilla, jonka jälkeen käännettiin taas ympyrälle. Della meni ihan kivasti, ehkä hiukan hitaahkosti mutta ihan OK mielestäni.
  Sen jälkeen mentiin muutama lävistäjä lisätyssä ravissa, Della lisäs mielestäni oikein hyvin, mut vikalla kerralla oikeesti kunnolla. ♥ Se tuntu kivalta, saada poni ees joskus meneen niinki reippaasti. ;) Niin ja tätä harjoitusta mentiin yksitellen, kummastaki suunnasta.
  Mentiin kans yksitellen  laukkapääty-ympyrät, ekaan suuntaan Della meni tosi hyvin ne, ehkä loppua kohti jo aavisti et tässä otetaan raviin ja vähän liian aikasin hidasti, ja ei ravannu sitte päätyyn lähes ollenkaan. Se oiko, ihan ku siel olis ollu jotain ihan älypelottavaa. ;))
  Toiseen suuntaan ei sitte ne ympyrät yhään onnistunu, Della lähti puskeen lapa edellä ulos, ja ei mikään auttanu. En tiiä, mulla ei kai sitte oo tarpeeks vahva ulkopohje jolla sen sais käntymään tai jtn, ja niitä virheitä on luultavasti ainaki sata. Sain kuin sainkin sen lopulta laukkaamaan jokseenkin kunnolla ja menemään ympyrällä... Mutta eipäs tuosta pidä lannistua, kisoja vaan mietin, ku en oo hypänny Dellalla tyyliin kuukauteen. Viimekshän siltä oli kenkä irti... Mutta juuh, hyvällä mielellä mennään! ♥

Ok, tiiän et hiukka muokattu, mut se on hauskaa ja tekee kuvasta vähän mielenkiintosemman :)
P.S. Sellasta asiaa mielä, et tänään ridauksen jälkeen oti ihan tavallisesti kamppeet iteltäni pois, ja laitoin hanskat mun hanskakoriin (siellä tyyliin 10 hanskat ;) ). Ku koirat sitte myöhemmin ruokittiin, niin Maisa syö eteisessä, ja se oli sitte syönnin jälkeen vaan ottanu mun parhaat hanskat ja syöny ne!! Siis kuvitelkaa, koira syö teijän parhaat hanskat niinku puoliks, sormiosa on koiran sisällä ja kämmen vielä jäljellä. Vähän erikoista, mut aloin melkeen itkee! :D Ne oli mulle niin tärkeet hanskat, tosi hyväkuntoset vielä, ja sitte yks menee ja syö ne! Ja tosi ällöö; Tämä samainen koira vielä tässä hetki sitten puklas sen hanskan ulos, tai mitä siitä oli jäljellä.. Eihän minkään koiran vatsa voi sulattaa sellasta mokkanahkaa tai mitä nyt onkaan ;) Onneks niitä hanskoja sentään vielä löytyy!! =)

Puomitunti :)

Eilen mulla oli siis tunti, ja jos nyt mennään suoraan asiaan niin se meni ihan hyvin. Lopuks hypättiin kans jotain pientä estettä, tyyliin 50cm. ;)

  Menin Rasmuksella, lisää ponista voitte lukea tuntiponit-osiosta täältä blogista, tai Stall Cederblomin nettisivuilta http://www.stallcederblom.com/. Rasmusta ei tarvinnu laittaa valmiiks, ku se meni edellisellä tunnilla. Katottiin siinä sitte pikkusiskon kanssa tuntia ja silleen. :)
  Alotettiin tietty alkukäynneillä, ja mentiin kans ravia siihen alkuun, ja sitten laukat. Rasmus ei eka meinannu nostaa ollenkaan, mut nosti kumminki sitte ku vaan osasin vaatii siltä. Loput nostot se nosti tosi hyvin. =)
  Sitte mentiin puomeja ravissa, eka keventäin ja sitte kevyessä istunnassa. Siinä välissä sitte välikäynnit, ja vielä laukassa "pitkän välin" puomeja. ;) Rasmus meni ihan hyvin, joskus meinas tulla ne puomit ravissa, mutta muuten kivasti ja silleen. <3
  Sitte tultiin vielä sitä estettä, ensin ristikkona eli n. 30cm, ravilähestymisellä. Rasmus meni ensimmäisen hypyn tosi nätisti, ravas loppuun saakka ja hyppäs, eikä vaan astunu yli. Toisella kerralla se tajus, ettei tuota tarvikkaan hypätä, ja astu sit vaan yli. ;) Ku Linda korotti siihen 50cm, nii sitte poika kyllä hyppäs! Rasmuksella on niin kivat hypyt, siihen on jotenki helppo mukautuu. :) Mutta joo, mentiin sekin este sitten pari kertaa, ja viimeisellä kerralla Rasmus meinasi juosta ohi, mutta hyppäsi kuitenkin, toosi ihanasti!! ♥♥ Siihen olin tyytyväinen. :D
  Noh, sitten mentiin vaan sillä "ovaaliuralla" loppuravit, ja käynnit uralla. Sen kyllä huomasi, että oli mennyt koko kesän Delilahilla, ja sitten yhtäkkiä Rasmuksella, joka on aivan erityyppinen hevonen, vaikkakin vain kolme senttiä korkeampi... =) Rasmuksella on isot liikkeet, se on vaativa, kun on niin voimakastahtoinen ja vahva. Tuntuu kuin olisi taas aloittelija!! :D Della taas on taipuvampi (siltä se ainakin tuntuu), jotenkin helpomman tuntuinen.. En tiedä mistä tuo johtuu, mutta Rasmuksella olisi silti hauskaa vielä mennä useammin, että sen tyyppisillä hevosilla voisi kehittyä. Eihän sitä koskaan tiedä, millaisen hevoseen saa, jos joskus ostaa... ;))


sunnuntai 26. elokuuta 2012

Estevalmennus ;)

Tänään oli siis estevalmennus, ja koska olen aika väsynyt niin en kirjoita paljoa. :))
Menin poikkeuksellisesti Eldenillä, sellaisella pienempikokoisella new forestilla. Elden oli ihan kiva, paitsi etten osannut oikein ratsastaa sillä. ;) Elden on pieni, mutta sillä on suurehkot liikkeet, joten kun harjoiteltiin rataa niin tyyliin kaikki hypyt tuli ravista ja muutama kieltokin tuli. :/ En ollut niin tyytyväinen siis itse!! xD Mutta kun menimme vielä uusintaradan, niin siinä Eldeniltäkin löytyi puhtia enemmän ja pääsimme laukassakin esteitten yli + tiukemmat tiet. <3 Elden on kyllä ihana, mutta pidän ponista ehkä enemmän koulussa ;D Niin ja lämmittelyhypyissäkin Elden hyppäsi hyvin, joskus liika läheltä mutta suurimman osan kyllin okei. :)
  Ja tosiaan melkein koko valmennuksen ajan satoi vettä, että ihan kiva.. Toivottavasti ei kisoissa sitten sada, että voidaan olla alakentällä! :D
  Sen takia menin muuten Eldenillä, että Della oli tiputtanut kenkänsä oikeasta etusesta, se saa sen kyllä takaisin toivottavasti ennen ensi viikon koulutreeniä ja sitten kisoja. DELLA ON KYLLÄ KAIKISTA PARAS!! ♥♥





perjantai 24. elokuuta 2012

Rats. tunti ♥

En oikeen osaa alottaa näitä postauksia ollenkaan. :)) Mutta öö tänään oli siis mulla tunti, tää menee nyt niin päin että sikot ratsastavat keskiviikkoisin ja minä vasta perjantaisin. Ryhmä, jossa olen, on kokenut ryhmä, joten ainakin siellä voi keskittyä kunnolla. ;) Se on hyvä juttu mun kannalta, en oikeen voi kunnolla keskittyä ratsastukseen jos joku on kokoajan tiellä. Nyt on siis kuitenkin hyvä porukka, siinä on jotkut ratsastaneet jopa yli 10 vuotta. =)
  No, menin siis Dellalla, ja se oli suoraan sanottuna I-H-A-N-A! Laitettiin se Reetan kaa valmiiks, silleen rauhassa. Sitte talutin sen kentälle, laitoin valmiiks kaikki jalkkarit jne.
Alotettiin (käyntien jälkeen) ihan kevyellä ravilla, sellasella ovaaliuralla, eli leikattiin kulmat pois, tehtiin päädyt ikään kuin puoliympyröinä ja sitten suoristettiin pitkille sivuille. Tehtiin kans niillä pitkillä sivuilla temponlisäyksiä. :) Della liikku ihan ok eteen, ei mitenkään erityisen mahtipontisesti mutta kuitenki liikku. ;)
  Mentiin kans laukat, kolme kerrallaan. Della laukkas ihan kivasti, meni hienosti päätyihin yms. ♥ Tehtiin sama kans toiseen suuntaan, ja Della oli aika samanlainen siiheni suuntaan. :)
  Sitten mentiin takas ovaaliuralle, me kaikki, ja mentiin käynti-ravisiirtymisiä. Della oli ihan OK, vähän käynti jäi kiireiseks, mutta silti ihan käynniks eikä mikskään ravikäynti-sekotukseks. ;) Eli ihan ok. Näitä mentiin jo ilman jalkkareita.
  Sitten harjoteltiin istumaan ravissa kunnolla satulaan, ilman jalkkareita siis. Seki suju ihan hyvin. Mentiin myös laukkoja taas kolme ja kolme, ja siinäki Della liikku hyvin eteen, jotenki oli kuulolla ja kaikkee. ♥♥
  Noh, sitten vaan loppuraveja, silleen että annettiin ohjia aina ku hevonen halus venyttää kaulaansa. Mä kanssa huomasin, että Dellalla sopii hyvin se, että antaa ohjia ikään kuin sormien välistä, valuttaa niitä sieltä. Silloin poni Venytti kaulaansa ihanasti ja samalla pysy tuntumaki kokoajan.

Tässä tänkertanen tunti, sunnuntaina valmennus, samaisella ihanaisella kultaponilla ♥♥


keskiviikko 22. elokuuta 2012

Kouluvalmennus

Huom!! Kouluvalmennus oli 19.8!

Eli meillä oli ihan perus kouluvalkka. Mentiin tallille ja laitettiin valmiiks, perusjuttuja vaan. :) Sitten mentiin lämmittelemään, ja käveltiin siin aika kauan ennen ku opettaja tuli. Otettiin ohjat, ja alettiin tekeen ravissa pääty-ympyröitä. Della ei tahtonu ollenkaan kuunnella, vaan halus muitten perään (oli tottunu nyt ekalla viikolla aloittelijoilla tekemään ihan mitä ite haluu). Sitte poni vasta rupes oikeesti toimimaan, alussa piti sanoo vastaan ku oli vähän jääräpäinen. =) 
  Nostettiin kans laukat, ihan kaikki kuus yhtäaikaa. Della oiko kulmissa ihan älyttömästi, en saanu sitä millään kulmiin, ja Linda kuittaski sen silleen et sisäjalka pitäis saada enemmän läpi. Se vaan on vähän vaikeeta, ku laukkaa pitäis pitää samalla yllä ja sit vielä käyttää ihan äärettömästi sisäjalkaa, joka ei kuitenkaan melkeenpä mitään auta!! :O Mut toiseen suuntaan, meni ihan kulmiin, siihen oli tyytyväinen. :) Ekaan suuntaan en... :/
  Mentiin sitte sellasta juttua, et alettiin tuleen L:ästä C:hen, siitä oikealle ja sitte R:ästä S:ään. Sellasta hienoo kuviota. Mentiin eka käynnissä, ja Della liikku tosi hienosti ja kivasti. <3 Sitte ravissa oli kans sama juttu, ehkä vähän enemmän piti tehä töitä sen eteenpäinpyrkimyksen kanssa, mut muuten meni hyvin.
  Ton jälkeen mentiin vähän saman tapasta, mut niinku kokorataleikkaana, eli M:ästä E:hen ja B:stä H:hon. Siinä Della vasta käynnissä kauniisti meniki, piden askeliaan siinä keskellä ja kaikkee. ♥♥ Superfina ponnysen!! <3 ;D Ravissa melkeen sama juttu, mut taas käännöksissä olis pitäny olla enemmän sitä eteenpäinpyrkimystä.
  Laukattiin vielä lopuks silleen, et yks kerrallaan keskiympyrällä. Della meni tosi ihanasti, laukkas hyvin, mut ympyröistä tuli ehkä hiukkasen liian pieni ekoilla kerroilla. Ja poni meinas myös rikkoo raville aina ku aavisti missä sirrytään raviin... :)) Vika kerta meni kuitenki kaikista parhaiten. <3

Täsä vielä muutama foto:




Vähän ehkä ulosasettunu...? ;))
 Ens kertaan, eli ens perjantaihin!! :D
  

Ensimmäinen syyskauden ratsastustunti ;)

Morjensta taas!
Ei olla oltu vähään aikaan ratsastamassa Cerkalla, ku on ollu niin paljon muuta. (Esim. koulujenalkamiset ja muukin meno.) Joo, tiedetään, toi on niin täydellinen selitys, mutta se on oikeesti totta. Oltiin yks valkka poissa, ja Lantelassakin oltiin eräs viikonloppu. :) Mutta nyt siis päästiin kuin päästiinkin ensimmäiselle tunnille, siis ihan kunnon tunnille eikä millekään valkalle yms. ;)
  Elieli siis mentiin tallille n. tunti ennen ku tuntimme alko, ja laitettiin heposet valmiiks. Täsä tuntilista:

Unna-Iza
Reeta-Emma
Ella-Julle
Minna-Rasmus
Milja-Pirre
joku-Elden
joku-Delilah

Meit oli siis ihan älyttömästi siin tunnissa, ja ajateltiin alussa et mitäköhän siitä tulee. Se meni kuitenki ihan OK loppujen lopuks, toivotaan vaan ettei kaikki ole tuossa samassa tunnissa jatkuvasti... :D Mutta silleen sujui ihan hyvin, mentiin perusjuttuja. Ja joitain kulmankatkaisuja yms. Iza oli ihan kiva, vähän hidas mutta kyllä se siitä. Ainakin opin käyttämään entistä paremmin piiskaa... xDD No joo, mutta siis ihan tyytyväinen olin, ja samaten oli pikkusiskot, niilläkin meni tosi kivasti. :) Ens kertaan sitten vaan.. ;D

P.S. Kuvia en saanu, ku mamilla ei ollu kameraa mukana.. Tässä nyt joku vanha muistelukuva.