HUOM! Kisat olivat 29.7!!
Eli oltiin valmennusryhmän seuramestaruuskisoissa, niihin ei saanut osallistua ketkään muut (no, tietenkin ne, jotka kuuluivat seuraan, mutta perjaatteessa ei ketkään muut). Meillä oli siis mukavat pienet kisat, ja sellaiset rauhalliset, ei niin paljoa painetta tai muuta vastaavaa.
Kisat alkoivat jo klo 11, joten laittauduttiin nopeasti valmiiksi ja mentiin heti tallille. Siellä harjattiin Wilman kanssa Delilahia, ja sen semmoista. Katsottiin myös, kun muut lämmittelivät ponejaan. :D
Me olimme kumpikin Wilman kanssa vasta toisessa luokassa, joten meillä ei ollut kiirettä, kerkesin kuvaamaan Ellan suorituksen ja muutamia tippumisia... ;) Niitten jälkeen jossain välissä laitoimme Dellan valmiiksi ja otimme sen sitten kentälle. Minä lämmittelin ensin, perusjuttuja eli käyntiä, ravia ja laukkaa ympyröillä ja volteilla. Sitten siinä kävi jotenkin niin, ettei Wilma kerennytkään lämppäämään, kun jo alkoi meidän luokka, ja vaihdoimme vaan nopeasti ratsastajaa jolloin Wilma kerkesi ekaan lämppäryhmään. Meillä siis oli lämmittelyryhmät, niissä siis jtn. 2-5 ratsukkoa kerralla. :) Wilma oli sitten ensimmäisessä ryhmässä ja minä toisessa. Hän meni siis ensin, ja hekin hyppäsivät muutaman hyoyn ja sen jälkeen alkoi luokka, ja kun he (olisko ollut 4 ratsukkoa) olivat kisanneet, niin oli seuraavaan lämppäryhmän vuoro jne.
Wilmalla meni mielestäni oikein hyvin, puhdas rata = uusintaan. ;) Wilma ratsasti taitavasti ja hyvin. Sen jälkeen minä hyppäsin selkään ja menin omaan lämppäryhmääni, ja hyppäsimme ensin pienempiä ja lopuksi kerran se 60cm este, jossa luokassa olin. :D
Sain heti aloittaa lämpän jälkeen, ja nyt kun ajattelen, niin rata meni mielestäni aika hyvin. Sain puhtaan radan, ja siihen olin supertyytyväinen. :) Taisi olla toinen kerta kun sain Dellalla puhtaan radan, sen verran "vaativa" tämä poni on. xDD Joo todella.. :D
Sen jälkeen kävelin hetken aikaa lähimmässä tarhassa Dellalla, ja sitten meidän molempien (Wilman ja minun) piti valmistautua uusintarataan. =) Wilma hyppäs selkään, ku kuitenkin ensin sillä ratsasti.
Heillä meni tosi hyvin, yksi kielto kakkosesteeltä, enkä kyllä tiedä syytä. Ajattelin silloin, että ratsastan tuossa sitten erityisen hyvä tien. :) Muuten ratsukolla meni lähes täydellisesti, ja kaikki oli niinkuin pitikin. <3
Omasta suorituksestani keksin kyllä vaikka mitä korjattavaa ja huomautettavaa (itselleni), tuntuu kuin olisin sählännyt vain koko radan. En ole erityisen hyvä ajattelemaan teitä tai sen semmoisia kun on kyse uusinnasta ym. esteradasta. =D Se oli siis sellaista ravi-laukka-sekoilua, mutta saatiin silti puhdas rata, mistä saan kyllä kiittää suurimmalta osaltani Dellaa kun suoritti niinkin hienon radan. ♥♥ Aikakin oli ihan OK, 38 ja jotain.
Vähän kuitenkin harmitti se Wilman ja Dellan kielto, kun ovat muuten niin mahtava pari ja kaikkea. Minulla ei olisi koskaan mennyt niin hyvin, jollei Wilma olisi ridannut ponia niin hyvin itse ennen kuin oma sekoiluni tuli kehiin. Superkiitos siitä sinulle, Wilma!! :D
Tästä ei nyt ole kuvia, mutta siskoni sai kuin saikin kuvattua koko roskan kameralle, joten tein siitä YT:hen pikku videon. Katsokaa itse siitä ;)
http://www.youtube.com/watch?v=h89H17NxVxg
Älkääkä välittäkö videon laadusta, perjaatteessa kuuluisi olla parempi mutta jouduin ladata videon hankalimman kautta joten ei sitten kestänyt tämä laatu ihan sitä. :) Yrittäkää kumminkin katsoa, ja rakentava kritiikki olisi ihan jees, älkää kuitenkaan alkako dissaamaan ratsastustani, tiedän ettei se ole mistään parheesta päästä ja yritän parantaa sitä kokoajan. :D
Eeipäss sitten muuta, huomenna kait toinen postaus kun oon niin pahasti jäljessä näitten valkkojen kanssa.. Ja kisojen of course. ♥ Jaja tunnit alkavat Stall Cederblomilla 13.8, meillä on sovittu vakitunti keskiviikoksi, joten ensimmäinen tunti sitten 15.8!! Niistäkin tunneista kirjoitan aina kun muistan/kerkeän, yritän kirjottaa keskiviikkoiltana mutta voi olla hankalaa. Katson sitten tilanteen mukaan! :P
keskiviikko 8. elokuuta 2012
torstai 2. elokuuta 2012
Estevalmennus =)
HUOM! Tämä valmennus pidettiin 24.7!! :D
Tässä nyt oltiin kesäleirillä koko viikko, jolloin oli kouluvalmennus ja -kisat, mutta niissä ei tietenkään oltu leirin takia. :) Seuraavaks oli taas treenit, ja tällä kertaa esteitä. ♥ Menin of course Dellalla (ku se on mun "kisaponi") ja kirjekaverini Liisa oli katsomassa ja kuvaamassa.
Laitettiin ponit valmiiks ja käveltiin hetki yläkentällä jonka jälkeen siirryttiin alakentälle. Siellä mentiin ensin lämppien jälkeen puomeja ravissa, niissä Della venytti mielestäni tosi hyvin ja liikkui muutenkin eteenpäinpyrkivästi. Laukassa askeleet ei sopineet, niissä Della kompuroi ja kaikkee. ;) Lopuks ku poni sai askeleet hyvin nii meni ihan OK. :)
Eka este oli vissiin ristikko, jota lähestyttiin ravissa ja sen jälkeen laukannosto. Se meni ihan hyvin, en itse koskaan oo ollu hyvä ravilähestymisissä mut kyllä se siitä. ;D Sitte estettä korotettiin, ja lopuks se oli joku 65cm pysty. Sille esteelle harjoteltiin hyvä tie, ei oikomisia (se oli kaarevalla uralla, aika hankalasti se lähestyminen tulee). Della hyppäsi vähän läheltä estettä joka kerta, muuten mielestäni oikein hyvin. :)
Seuraavaksi oli vuorossa ristikko, jonka edessä oli puomit ikäänkuin sivuttain, siis niinkuin pitkittäin. Niitten välistä piti mennä, että sai täydellisen tien. Della katsoi niitä alussa hiukan, ja menisi tulla ensimmäisellä kerralla kielto, mutta lopuksi meni hyvin yli. =)
Sitten se sama ristikko toisesta suunnasta, jolloin pitkittäispuomit olivat esteen toisella puolella. Se ei ollut kuitenkaan yhtä haastava kuin edellinen harjoitus. :D
Mentiin lopuksi vielä sarjaa, joka oli jätetty kentälle kun joitain hevosia oli irtohypytetty. Sille Della kielsi muutaman kerran, ajatteli varmaan kun sen ohi oltiin menty kokoajan (se oli uralla) ja yhtäkkiä sen yli pitikin hypätä ;D Toinen este oli okseri, ja sen Della ylitti hienosti ilmavaralla muutamaan kertaan. Se oli joku 60cm. :)
Tässä vielä muutama kuva ja siihen tämä postaus sitten loppuukin! Pian saatte lisää tekstiä, kun kerron kisoista + kouluvalmennuksesta!! =D
Tässä nyt oltiin kesäleirillä koko viikko, jolloin oli kouluvalmennus ja -kisat, mutta niissä ei tietenkään oltu leirin takia. :) Seuraavaks oli taas treenit, ja tällä kertaa esteitä. ♥ Menin of course Dellalla (ku se on mun "kisaponi") ja kirjekaverini Liisa oli katsomassa ja kuvaamassa.
Laitettiin ponit valmiiks ja käveltiin hetki yläkentällä jonka jälkeen siirryttiin alakentälle. Siellä mentiin ensin lämppien jälkeen puomeja ravissa, niissä Della venytti mielestäni tosi hyvin ja liikkui muutenkin eteenpäinpyrkivästi. Laukassa askeleet ei sopineet, niissä Della kompuroi ja kaikkee. ;) Lopuks ku poni sai askeleet hyvin nii meni ihan OK. :)
Eka este oli vissiin ristikko, jota lähestyttiin ravissa ja sen jälkeen laukannosto. Se meni ihan hyvin, en itse koskaan oo ollu hyvä ravilähestymisissä mut kyllä se siitä. ;D Sitte estettä korotettiin, ja lopuks se oli joku 65cm pysty. Sille esteelle harjoteltiin hyvä tie, ei oikomisia (se oli kaarevalla uralla, aika hankalasti se lähestyminen tulee). Della hyppäsi vähän läheltä estettä joka kerta, muuten mielestäni oikein hyvin. :)
Seuraavaksi oli vuorossa ristikko, jonka edessä oli puomit ikäänkuin sivuttain, siis niinkuin pitkittäin. Niitten välistä piti mennä, että sai täydellisen tien. Della katsoi niitä alussa hiukan, ja menisi tulla ensimmäisellä kerralla kielto, mutta lopuksi meni hyvin yli. =)
Sitten se sama ristikko toisesta suunnasta, jolloin pitkittäispuomit olivat esteen toisella puolella. Se ei ollut kuitenkaan yhtä haastava kuin edellinen harjoitus. :D
Mentiin lopuksi vielä sarjaa, joka oli jätetty kentälle kun joitain hevosia oli irtohypytetty. Sille Della kielsi muutaman kerran, ajatteli varmaan kun sen ohi oltiin menty kokoajan (se oli uralla) ja yhtäkkiä sen yli pitikin hypätä ;D Toinen este oli okseri, ja sen Della ylitti hienosti ilmavaralla muutamaan kertaan. Se oli joku 60cm. :)
Tässä vielä muutama kuva ja siihen tämä postaus sitten loppuukin! Pian saatte lisää tekstiä, kun kerron kisoista + kouluvalmennuksesta!! =D
| Tämä juuri se epävarmempi hyppy kun nuo apupuomit tuossa edessä. :) |
maanantai 23. heinäkuuta 2012
Kisat :)
Eli oltiin joskus viime viikolla kisoissa, en ole sen takia voinut kirjoittaa niistä, kun lähettiin heti melkeen kesäleirille (sinne kirjotan sitten ku on innostusta, os. unna-pumba.blogspot.com). Ne oli estekisat, ja hyppäsin tietenkin Della-nimisellä ponilla. Osallistuttiin 60cm-luokkaan. :)
Tultiin tallille aika paljon ennen kisoja, ja harjailtiin poneja kisakuntoon. Sitten mentiin auttamaan/kattomaan pienempien ratsastajien & ponien suorituksia 30 tai 40cm radoilta. Ella-siskoni kisasi siinä korkeudella shettiksellä nimeltään Emma, ja heillä meni hyvin, yksi pudotus muistaakseni ekalta esteeltä. :/ Eli 4vp. Mutta muuten tosi kivasti meni heillä!! :D
Sitten katottiin vielä hetki, jonka jälkeen mentiin varustamaan 60cm-luokan poneja (Pirre ja Della nyt ainakin ;) ) ja lämpättiin ne. Della meni ihan kivasti, vähän laiskahkosti mutta muuten hyvä. :)
Sitten menin kävelemään ruohoalueelle alakentän viereen odottelemaan omaa vuoroani. Meillä oli niin, että lämppäryhmät meni aina yhdessä jonka jälkeen he kisasivat jne. Eli meitä oli siinä ryhmässä jtn. 4, ja meillä Dellan kanssa meni ihan ok, mitä nyt muutama kielto ekoilta esteiltä joita hypättiin veryttelyssä. Ponny ei silti tuntunut niin hyvältä, kuin oli aikaisemmin tuntunut, mutta päätin olla välittämättä siitä ja jatkoin vain tavallisesti. Ei ehkä olisi pitänyt..
Nimittäin sitten radalla tuli heti ekalt esteeltä kaks kieltoa eli hylkäys. :( Olin aika järkyttynyt ja ihmeissäni, mutta onneksi sain jatkaa radan loppuun. Se menikin sitten paremmin, mutta olo ei yhtään muuttunut kun opettaja tuli viereen huutamaan "pohkeita! Pohkeita!" Eli tietenkin radan jälkeen pääsi itku, olen aika kilpailuhenkistä tyyppiä. Tuomari sitten lohdutti ihanasti - "ensi kerralla menee paremmin, ja noista vastoinkäymisistä oppii paljon enemmän kuin joas aina onnistuu" - ja se oli hyvä se, mutta vähän noloa kuitenkin ku kaikki vaan katto ja siinä pillitin. :)) Se on kuitenkin jo tässä vaiheessa unohdettu ja ensi kisoja kohti mennään entistä enemmällä tahdonvoimalla!! :D
Eli huomenna on estevalmennus, ja kun kaverini tulee katsomaan niin voi varmasti kuvata. En nyt saanut kuvia kun olen eri koneella kun yleensä, mutta facebookistani löytyy muutama kuva kansiosta "Kisakuvia" tai jos ette omista fb:tä niin kokeilkaa linkkiä: Kisakuvia :D Videollekin tämä kauhistus tuli, mutta sitä en ainakaan viitsi näyttää kun järkytytte niin pahasti ;DD
Eli ei muuta kuin ensi kertaan!! =)
Tultiin tallille aika paljon ennen kisoja, ja harjailtiin poneja kisakuntoon. Sitten mentiin auttamaan/kattomaan pienempien ratsastajien & ponien suorituksia 30 tai 40cm radoilta. Ella-siskoni kisasi siinä korkeudella shettiksellä nimeltään Emma, ja heillä meni hyvin, yksi pudotus muistaakseni ekalta esteeltä. :/ Eli 4vp. Mutta muuten tosi kivasti meni heillä!! :D
Sitten katottiin vielä hetki, jonka jälkeen mentiin varustamaan 60cm-luokan poneja (Pirre ja Della nyt ainakin ;) ) ja lämpättiin ne. Della meni ihan kivasti, vähän laiskahkosti mutta muuten hyvä. :)
Sitten menin kävelemään ruohoalueelle alakentän viereen odottelemaan omaa vuoroani. Meillä oli niin, että lämppäryhmät meni aina yhdessä jonka jälkeen he kisasivat jne. Eli meitä oli siinä ryhmässä jtn. 4, ja meillä Dellan kanssa meni ihan ok, mitä nyt muutama kielto ekoilta esteiltä joita hypättiin veryttelyssä. Ponny ei silti tuntunut niin hyvältä, kuin oli aikaisemmin tuntunut, mutta päätin olla välittämättä siitä ja jatkoin vain tavallisesti. Ei ehkä olisi pitänyt..
Nimittäin sitten radalla tuli heti ekalt esteeltä kaks kieltoa eli hylkäys. :( Olin aika järkyttynyt ja ihmeissäni, mutta onneksi sain jatkaa radan loppuun. Se menikin sitten paremmin, mutta olo ei yhtään muuttunut kun opettaja tuli viereen huutamaan "pohkeita! Pohkeita!" Eli tietenkin radan jälkeen pääsi itku, olen aika kilpailuhenkistä tyyppiä. Tuomari sitten lohdutti ihanasti - "ensi kerralla menee paremmin, ja noista vastoinkäymisistä oppii paljon enemmän kuin joas aina onnistuu" - ja se oli hyvä se, mutta vähän noloa kuitenkin ku kaikki vaan katto ja siinä pillitin. :)) Se on kuitenkin jo tässä vaiheessa unohdettu ja ensi kisoja kohti mennään entistä enemmällä tahdonvoimalla!! :D
Eli huomenna on estevalmennus, ja kun kaverini tulee katsomaan niin voi varmasti kuvata. En nyt saanut kuvia kun olen eri koneella kun yleensä, mutta facebookistani löytyy muutama kuva kansiosta "Kisakuvia" tai jos ette omista fb:tä niin kokeilkaa linkkiä: Kisakuvia :D Videollekin tämä kauhistus tuli, mutta sitä en ainakaan viitsi näyttää kun järkytytte niin pahasti ;DD
Eli ei muuta kuin ensi kertaan!! =)
perjantai 13. heinäkuuta 2012
Estevalkka!!
Tässä viime tiistaina oli siis estevalmennus. Menin Delilahilla (of course) ja se oli oikein mukava ponski. <3
Laitettiin valmiiksi ja käveltiin hiukan alkukäyntejä yläkentällä (oltiin eka ryhmä). Sitten lähdettiin kävelemään kohti alakenttää, ja oltiin Dellan kanssa vikoja joten se katteli vähän taakseen. :)
Alakentällä käveltiin vielä hetki, jonka jälkeen alettiin ravaileen itsenäisesti (siis raviin kuului voltit, ympyrät, lisäykset, lyhennykset ym.). Sitten vaihettiin suunta, ja sama siihenki suuntaan. Sen jälkeen nostettiin laukka, ja meijän piti laukassakin tehä ympyröitä ja silleen. :)
Ku oltiin laukattu, käveltiin hetki ja sitte ravattiin taas, et hevoset vähän lämpenis käyntipaussin jälkeen. Sitten alotettiin hyppiminen. =)
Meillä oli esteet hienosti sik sakissa, eli neljä estettä silleen et en oikeen osaa selittää, mut kuitenki. :)) Mentiin jokanen este ensin yksittäisenä, ensin ehkä n. 40cm, sen jälkeen 50 ja lopuks 60cm. :D Sitten mentiin kaks estettä putkeen, eli vaikka 1:nen ja 2:nen. Ja toisen kerran ne seuraavat, eli tässä tapauksessa 3:nen ja 4:nen. :) Sitten mentiin ratana ne kaikki silleen, et kaikki neljä estettä kahteen kertaan. Ensin ne neljä estettä kerran, jonka jälkeen vielä toisen kerran. Siis yhteensä kahdeksan estettä putkeen. ;D Se onnistui ihan hyvin, mutta Della oli vähän hidas (hitaampi kuin yleensä) joten oli vaikeeta saada kunnon vauhti päälle. :D Vasta kun mentiin niin, että "uusinta" tuli mukaan, niin Della innostui, kuitenkin vain pikkiriikkisen. Silloin mentiin vain ne ekat neljä estettä, ei siis kahdeksaa niinkuin ekassa radassa. ;)
Ku kaikki oli menny, niin käveltiin vaan loppukäynnit, ja toinen joka Dellalla menää (Wilma) tuli ottamaan ponnyn. :P
Ennen kuitenkin tuota tuli Lotta kysymään kisaheppaa ja luokkaa. Sanoin, että tietenkin Della, koska enhän kellään muulla ollut mennytkään koko valmennuksen ajan, ja luokassa menin sitten 60cm. Se on mielestäni aivan sopiva meille! :D Se vain hiukan harmittaa, että siinä on arv. menetelmänä A.1.0, eli kaikki puhtaan radan saaneet palkitaan... Se on kuitenki tosi hyvä vielä meille, eli seki on ihan OK. Huomenna ne kisat, toivottavastri meitä ei ainakaan hylätä tai ettei Della oo kovinkaa hidas!! ;D
Noh, mutta huomiseen sitten vaain!! <3 Ainiin, ne kuvat vielä valkasta:
Laitettiin valmiiksi ja käveltiin hiukan alkukäyntejä yläkentällä (oltiin eka ryhmä). Sitten lähdettiin kävelemään kohti alakenttää, ja oltiin Dellan kanssa vikoja joten se katteli vähän taakseen. :)
Alakentällä käveltiin vielä hetki, jonka jälkeen alettiin ravaileen itsenäisesti (siis raviin kuului voltit, ympyrät, lisäykset, lyhennykset ym.). Sitten vaihettiin suunta, ja sama siihenki suuntaan. Sen jälkeen nostettiin laukka, ja meijän piti laukassakin tehä ympyröitä ja silleen. :)
Ku oltiin laukattu, käveltiin hetki ja sitte ravattiin taas, et hevoset vähän lämpenis käyntipaussin jälkeen. Sitten alotettiin hyppiminen. =)
Meillä oli esteet hienosti sik sakissa, eli neljä estettä silleen et en oikeen osaa selittää, mut kuitenki. :)) Mentiin jokanen este ensin yksittäisenä, ensin ehkä n. 40cm, sen jälkeen 50 ja lopuks 60cm. :D Sitten mentiin kaks estettä putkeen, eli vaikka 1:nen ja 2:nen. Ja toisen kerran ne seuraavat, eli tässä tapauksessa 3:nen ja 4:nen. :) Sitten mentiin ratana ne kaikki silleen, et kaikki neljä estettä kahteen kertaan. Ensin ne neljä estettä kerran, jonka jälkeen vielä toisen kerran. Siis yhteensä kahdeksan estettä putkeen. ;D Se onnistui ihan hyvin, mutta Della oli vähän hidas (hitaampi kuin yleensä) joten oli vaikeeta saada kunnon vauhti päälle. :D Vasta kun mentiin niin, että "uusinta" tuli mukaan, niin Della innostui, kuitenkin vain pikkiriikkisen. Silloin mentiin vain ne ekat neljä estettä, ei siis kahdeksaa niinkuin ekassa radassa. ;)
Ku kaikki oli menny, niin käveltiin vaan loppukäynnit, ja toinen joka Dellalla menää (Wilma) tuli ottamaan ponnyn. :P
Ennen kuitenkin tuota tuli Lotta kysymään kisaheppaa ja luokkaa. Sanoin, että tietenkin Della, koska enhän kellään muulla ollut mennytkään koko valmennuksen ajan, ja luokassa menin sitten 60cm. Se on mielestäni aivan sopiva meille! :D Se vain hiukan harmittaa, että siinä on arv. menetelmänä A.1.0, eli kaikki puhtaan radan saaneet palkitaan... Se on kuitenki tosi hyvä vielä meille, eli seki on ihan OK. Huomenna ne kisat, toivottavastri meitä ei ainakaan hylätä tai ettei Della oo kovinkaa hidas!! ;D
Noh, mutta huomiseen sitten vaain!! <3 Ainiin, ne kuvat vielä valkasta:
| Päätähuimaava estekorkeus <33 |
| Jjeps, tiiän et pohkeen paikka on vähän hakusessa.. xD Laukassahan aina ;) |
keskiviikko 11. heinäkuuta 2012
Savonlinnareissu :)
Nyt ollaan siis täällä Savonlinnassa oltu jo semmoset 6 päivää, eli tultiin sunnuntai-iltana ja ollaan sitte lähössä ylihuomenna, eli maanantai-aamulla. Ollaan täällä vaan oleskeltu enimmäkseen, mut ollaan myös ratsastettu muutaman kerran paikallisella Sarin tallilla. =) Ja tänä viikonloppuna on sitten ollu se kaupungin suurtapahtuma niinku ratsastusmielessä; OPERAGAMESIT!! <33 Niitä ollaan oltu joka päivä kattomassa melkeen jatkuvasti. Oon myös vähän fotannu, mut kuvat laitan myöhemmin ku oon saanu ne koneelle.
Mun milestä Sarin tallilla Sari antaa tosi hyvää opetusta ja ne hevoset on aivan ihania. Et suosittelen jos joskus meette Savonlinnaan!! :D
Ekalla tunnilla menin sellasella ihanalla hepalla, Sanilla. En tiiä mitään rotui/muita, mut sen tiiän, et se on ruunikko ja siro. <3 Sillä oli tosi kiva mennä, mentiin paljon voltteja ja sellasia juttuja. Sanilla oli vaan ihan älyttömän iso laukka, siis sen muihin askeleihin/kokoon verrattuna. Sitä piti kokoajan ajaa eteen ettei se olis rikkonu raville, ja sit se valu ulospäin volteilla. Ja ku mulla on heikompi ulkopohje ainaki volteilla, nii sitte en oikeen saanu sitä sieltä ulkoa mihinkään... :)) Lisäks mul on liian isot kengät (kokoa 39, vaik mun oikee koko on 37 xD) JA liian löysät minichapsit, et ulkojalan kengä meinas tippuuki yhes vaihees. ;) Olihan Sani muuten aaaaivan ihana ja varmaan Sarilta mun lemppari!! <33 Se oli jotenki niin lempee ja mukava, vaikka nyt vähän tahmee, mut niistähän aina oppii!! :D
Sitte siin kulu aika kauan, ja toinen tunti oli vasta lauantaina, aamulla jo klo 10. Äiti oli lähteny häihin jo aikasin, joskus 7 maissa, joten isä herätti meijät ennen yheksää ja sit yheksältä isä heitti meijät 200 metrin päähän XD Siis ku se lähti harjotuksiin (laulaa Savonlinnan oopperakuorossa) nii samalla sitte vei meijät siihen. Haettiin hepat siellä sitte, ja mä menin Vesalla (suokki jolla olin viime vuonnaki menny), Reeta Sanilla ja Ella Reiskalla. Me oltiin kolmestaan eli se oli pienryhmätunti. <3 Mentiin pohkeenväistöö uralla käynnissä siten, et hevosen etujalat kulkee uralla ja takajalat sisempänä. Se oli Vesalla aika haastavaa, mutta muutamat kerrat onnistuttiinkin. :) Laukattiin myöski paljon, voltteja yms. juttuja siellä sun täällä. ;D
Siihen tunnille ei ollu kuvaajaa, mut ekalle äiti näpsi vähän kuvii, joten niitki tulee sitte tässä lopussa. xD
Mutta siis: perjantai, lauantai ja sunnuntai meniki suurimmalta osalta niitten isojen kisojen OperaGamesien kattomisessa, ja se oli tosi hauskaa ja jännää, vaikka pikkusen aina tylsisty ku tuli vaan samanlaisii ratoja kaikilta ym. :D Mut sain sieltki paljon hyvii kuvii, toivottavasti menee koneelle niin pääsen näyttään teille parhaat palat =))
Eli tässä niit sit pitäis tulla:
| Niiiin helpon näköistähän tämä on, ihan kuin vain tarvisi ISTUA hevosen selässä... ;)) |
| Tuo heppa vähän protestoi palkintojenjaossa... xDD |
sunnuntai 1. heinäkuuta 2012
Paaljon ohjelmaa, mm. kisoja, treenejä ym. ♥♥
Nyt ollaan siis oltu jokapaikassa ja tuntuu siltä kuin kaikissa niissä aivan yhtäaikaa... :DD Kirjotain siis vain vähän jokaisesta. Tässä on nyt - jos tarkkoja ollaan - ollut kaksi treeniä ja kahdet kisat. ;)) Ekat treenit olivat silloin kun oltiin Lantelassa pikkusten hoitoleirillä avustajina. Ne oli kouluratsastusharkat, siis yks valmennustunti perjaatteessa. :)
19.6
Menin tietty Dellalla (sillähän meen nykyään joka valkassa koska se on mun "kisaponi"), ja mentiin kolmikaarista kiemurauraa. Laukassa mentiin silleen, et nostettiin laukka viimmesen kaaren suoralla sivulla, ja siinä ponin piti olla tarkkana et se nosti oikeen laukan. (Ja tietty ratsastajan myös :D)
Sillon sato vettäki kaatamalla kokoajan, joten kuvia ei ratsastuksesta ole, ainoastaan tallista sisältä =)
26.6
No joo, ja sitten toinen valmennustreeni oli este, ja sillonki menin Delilahilla, ja mentiin perusjuttuja + lopuks joku 60cm rata. <33 Della oli ihmeen reipas ja iloinen, saatto myös johtuu siitä et Wilma oli sillä ekana menny. ;D Se meni kuitenki mielestäni tosi hyvin. Ella, siskoni, meni sellasella shetulla, Emmalla, ja se ei ollu menny sillä koskaan ennen ku se ei kauheesti oo ollu tunnin tunneilla. :)) Se meinas muutaman kerran tippuu, ku Emma veti aina pään alas esteen jälkeen, et se on sit aika paha viel sarjaesteellä xD Mutta joo, se siis ihan hyvin meni. Sillonki pikkasen sato, mut äiti sai näpättyy muutaman kuvan ;)
28.6
Sitten seuraavaks olikin jo estekisat, ja niissäkin menin Dellalla. <3 Ne meni oikeestaan ihan hyvin, yks kileto mut ihan mun syystä. Eka hyppy oli kauheen iso enkä sit menny mukaan kunnolla, joten en pystyny oikeen keskittyyn niihin seuraaviinkaan. :) Kolmosesteelle tuli huono tie, ja ku kolmonen ja nelonen oli niinku sarjassa, niin sit se jotenki vaan kiemurteli ja neloselle tuli se kielto. ;) Mutta ainahan sitä oppii! Loput meni tosi hyvin, ja Della oli reipas ja kaikkee. <3 Muillaki meni hyvin. Tais nyt olla silleen, et meitä oli siin luokassa (50cm, arvostelumenetelmä 367.2) 10, ja mä tulin yhdeksänneks. xD Mut se ei haitannu yhtään, sillä en tullu ainakaan ihan vikaks!! Ja siin oli kuitenki mua paljon parempii ratsastajii. :D Olen siis ihan tyytyväinen, ja ens kerralla ehottomasti uudestaan yritän parhaani!! ;D
19.6
Menin tietty Dellalla (sillähän meen nykyään joka valkassa koska se on mun "kisaponi"), ja mentiin kolmikaarista kiemurauraa. Laukassa mentiin silleen, et nostettiin laukka viimmesen kaaren suoralla sivulla, ja siinä ponin piti olla tarkkana et se nosti oikeen laukan. (Ja tietty ratsastajan myös :D)
Sillon sato vettäki kaatamalla kokoajan, joten kuvia ei ratsastuksesta ole, ainoastaan tallista sisältä =)
| KLOCKAS DELILAH "DELLA" ♥♥♥ |
| Hilma <33 |
| Pirre ♥ |
| Klockas Eldorado "Elden" :)) |
26.6
No joo, ja sitten toinen valmennustreeni oli este, ja sillonki menin Delilahilla, ja mentiin perusjuttuja + lopuks joku 60cm rata. <33 Della oli ihmeen reipas ja iloinen, saatto myös johtuu siitä et Wilma oli sillä ekana menny. ;D Se meni kuitenki mielestäni tosi hyvin. Ella, siskoni, meni sellasella shetulla, Emmalla, ja se ei ollu menny sillä koskaan ennen ku se ei kauheesti oo ollu tunnin tunneilla. :)) Se meinas muutaman kerran tippuu, ku Emma veti aina pään alas esteen jälkeen, et se on sit aika paha viel sarjaesteellä xD Mutta joo, se siis ihan hyvin meni. Sillonki pikkasen sato, mut äiti sai näpättyy muutaman kuvan ;)
| Sama kuva ku yllä, mut zoomattuna xD |
Sitten seuraavaks olikin jo estekisat, ja niissäkin menin Dellalla. <3 Ne meni oikeestaan ihan hyvin, yks kileto mut ihan mun syystä. Eka hyppy oli kauheen iso enkä sit menny mukaan kunnolla, joten en pystyny oikeen keskittyyn niihin seuraaviinkaan. :) Kolmosesteelle tuli huono tie, ja ku kolmonen ja nelonen oli niinku sarjassa, niin sit se jotenki vaan kiemurteli ja neloselle tuli se kielto. ;) Mutta ainahan sitä oppii! Loput meni tosi hyvin, ja Della oli reipas ja kaikkee. <3 Muillaki meni hyvin. Tais nyt olla silleen, et meitä oli siin luokassa (50cm, arvostelumenetelmä 367.2) 10, ja mä tulin yhdeksänneks. xD Mut se ei haitannu yhtään, sillä en tullu ainakaan ihan vikaks!! Ja siin oli kuitenki mua paljon parempii ratsastajii. :D Olen siis ihan tyytyväinen, ja ens kerralla ehottomasti uudestaan yritän parhaani!! ;D
Toi siis lämmittelyvideo, siin nostin just laukan. =))
Ja tässä sit se rata. :D
30.6
Mutta joo, niitten kisojen jälkeen oli sitten yks vapaapäivä, ja lauantaina (kisat oli siis torstaina) oli poniagilitykisat, mistä tän blogin olis tarkotus kertookki. :) Mutta siis:
Lähettiin tallille jo ennen 10.00, koska siellä alko shettisnäyttelyt sillon. Meijän poniagilitykisat oli vasta sitten myöhemmin, 13 maissa tai jotain. Katottiin siinä sitte, harjailtiin Hilmaa (sillä me kaikki mentiin siin poniagilityssä) ja laitettiin se hienoks. Siin tuli vähän aika pitkäks, ku eihän sitä näyttelyy kokoajan jaksa kattoo, ja ku sato vielä kaiken lisäks eikä mulla ollu sadetakkii, se oli jääny autoon, jolla äiti oli menny Mollyn kaa lenkille... :S XD Mut kuitenki äiti tuli sitte ja sain sen sadetakin, ja jossain siinä 12.30 ruettiin laittaan Hilmalle vielä viimmesiä juttuja ja tietty suitset päälle.
Sitten talutettiin se siihen aitaukseen, missä poneja sai talutella. Se rata oli yhellä laitsalla, ku kentälle olis ollu niin hankalaa laittaa niit kaikkii juttui mitä siihen rataan tarvii. Joten Reeta meni ekaks Hilmalla ja se meni ihan hyvin, Hilma vaan "kiels" yhen pressusysteemin. Sitte meni Ella, ja silläki meni tosi hyvin. Mä olin seuraavana, ja mun mielestä mulla meni aika järkevästi se, en siis tehny mitään liian nopeesti tai näin. Esim. sille pressulle menin käynnissä, ja samaten labyrinttiin ja kiikkulaudalle. ;) Mut ei siis tullu mitään "kieltoja" ym.
Siin oli sit taas odotteluu, ku ne muut meni viel sitä, mut lopulta saatiin kuulla tulokset, ja mä olin tullu kait kuudenneks!! <33 Saatiin kaikki sellaset kivat ruusukkeet, mis luki Pohjanmaan näyttely. Ella tuli seittemänneks ja Reeta vähän meijän perään. ;D Siit ei ollu kuvii, ku sato kokoajan aika lailla. :)
Mut siin taiski olla kaikki, ens kertaan (viikon päästä??)!! :DD
torstai 14. kesäkuuta 2012
Koulukisoissa!! :D
Eli nyt siis koulukisapostauksen vuoro! :) Mentiin tallille joskus siinä viiden maissa illalla, ja hoidettiin ponit. Minä ja Ida hoidettiin Della ja laitettiin sille varusteet. Reeta hoiti Eldenin ja Ella Hilman kisakuntoon. Laitettiin Idan kanssa vielä Dellalle etuharjaan letti.
Reeta ja Ella menivät lämmittelemään joskus 17.20 siihen yläkentälle, ja mä, Ida ja yks toinen Iida katottiin ku ne verkkas. Ne käveli, ravas ja laukkas ja meni ihan perusjuttuja. :) Sitten ku alko kisat, nii Ella meni Hilmalla ekana ja katottiin se, ja niillä meni tooosi hyvin. Sen jälkeen otettiin ponit ulos Iidan kaa ja alettiin käveleen alakenttää kohti. Siellä tehtiin samoja perusjuttuja niinku verkaks.
Della oli tosi ihanan reipas, se vaan ihmetteli hiukan varsoja jotka oli siinä vieressä. Ku laukattiin, nii Delilah meni tosi ihanasti ja reippaasti. Meki verkattiin jotain 40min jonka jälkeen lähettiin meneen tallille päin. Iida oliki sitte Pirrellä heti ku saavuttiin yläkentälle ja mä sen jälkeen. ;)
Ku oli mun vuoro, menin kentälle ilman raippaa ja tälleen. Ravasin ja sitte ku oltiin vihelletty nii alotin. Della meni ihan kivasti vaikka saihan siinä paljon tehä hommia. Käynti tuli ihan ok mun mielestä ja näin. Eka laukkaki nous tosi hyvin ja ympyrä meni kivasti. Askeleen pidennys sitte vähän jäi, koska laukan jälkeinen ravi oli vaikee koota ja silleen. Toinen laukka tuliki sitten vähän huonommin ja ympyrästä tuli pikkusen soikeen muotonen. :D Käyntipätkä meni hyvin, ja loppuki suju sitte oikein mainiosti. Siinä sai jalkalihakset vähän töitä kieltämättä... ;D Olin kuitenki aika tyytyväinen, ja Della oli suoriutunu mainiosti, ku sain kuulla, että olin sijottunu 2. sijalle!!! :DD Siitä yllätyin kyllä ihan sairaasti. :) Ella oli johossa pisteillä 110p. ja jtn. prosentteja, ja jaetulla sijalla sitte loppujen lopuks oli kolme ratsukkoa!! Muuten mäki olisin saanu palkinnon, mut ku niitä oli kolme niin päätettiin antaa jokaselle ruusuke ja sitten vaan ykkössijalle päässeet sai ruusukkeen. Mut silti olin niiin hämmästyny et pääsin tokaks niissä kisoissa, vaikkaki ohjelma oli helppo, mutta muuten se ei kyllä tuntunu yhtään niin hyvältä et olisin päässy tokaks!!! <33 Ihana Della. ;D
Tässä nyt kuitenki ekaks se rata ja kommentit ja sen jälkeen kuvia muutama, ei nyt tullu niin paljoo ku Ida oli vähän kiireinen mut saihan niitä jotain. :)
Harrasteluokan kouluohjelma 2009
Helppo C
1. L Radalle harjoitusravissa
C Vasemmalle 7 p. Kommentit: linjalla, suora
2. HB Koko rata leikkaa, puolivälissä
noin 5m käyntiä 6 p. Ratsasta kulmaan, rento käynti, herkemmin raviin
3. LIL L laukannosto, kierros oikeaa
harjoituslaukkaa pääty-
ympyrällä
L Harjoitusravia uraa seuraten 6,5 p Nosto ok, käy uralla asti
4. EM Koko rata leikkaa, askeleen
pidennys 6 p. "Ruutia" lisää
5. CIC Laukannosto, kierros vasenta
harjoituslaukkaa pääty-
ympyrällä
C Harjoitusravia uraa seuraten 5,5 p. Siirt. myöhästyi
6. H Siirtyminen käyntiin 6 p. Hieman myöh.
7. HIB Keskikäytiä 7 p. Rento tahdikas käynti, pehmeä kuolaintuntuma
8. B Harjoitusraviin 7 p. Pisteessä
9. L Pituushalkaisijalle 7 p. Kauniisti suoraan
10. G Pysähdys - liikkumatta - tervehdys 6,5 p. Rauhallinen
Yleisvaikutelma:
1. Askellajit (vapaus ja säännöllisyys) 7 p. Siistiä ja mukavaa katsottavaa. Energiaa
2. Lennokkuus (eteenpäinpyrkimys,
askeleen joustavuus, selän työskentely
ja takaosan työskentely) 6 p. Vielä lisää niin saat näyttävyyttä
3. Kuuliaisuus (tarkkaavaisuus ja luot-
tavaisuus, sopusuhtaisuus. Liikkeiden
keveys, kuolaintuntuman pehmeys
ja etuosan keveys) 6,5 p. Pehmeä, kaunis
4. Ratsastajan asento, istunta ja apujen-
käytön moitteettomuus 7 p. Perusistunta
Pisteet: 104,5 p. 65,31 %
Reeta ja Ella menivät lämmittelemään joskus 17.20 siihen yläkentälle, ja mä, Ida ja yks toinen Iida katottiin ku ne verkkas. Ne käveli, ravas ja laukkas ja meni ihan perusjuttuja. :) Sitten ku alko kisat, nii Ella meni Hilmalla ekana ja katottiin se, ja niillä meni tooosi hyvin. Sen jälkeen otettiin ponit ulos Iidan kaa ja alettiin käveleen alakenttää kohti. Siellä tehtiin samoja perusjuttuja niinku verkaks.
Della oli tosi ihanan reipas, se vaan ihmetteli hiukan varsoja jotka oli siinä vieressä. Ku laukattiin, nii Delilah meni tosi ihanasti ja reippaasti. Meki verkattiin jotain 40min jonka jälkeen lähettiin meneen tallille päin. Iida oliki sitte Pirrellä heti ku saavuttiin yläkentälle ja mä sen jälkeen. ;)
Ku oli mun vuoro, menin kentälle ilman raippaa ja tälleen. Ravasin ja sitte ku oltiin vihelletty nii alotin. Della meni ihan kivasti vaikka saihan siinä paljon tehä hommia. Käynti tuli ihan ok mun mielestä ja näin. Eka laukkaki nous tosi hyvin ja ympyrä meni kivasti. Askeleen pidennys sitte vähän jäi, koska laukan jälkeinen ravi oli vaikee koota ja silleen. Toinen laukka tuliki sitten vähän huonommin ja ympyrästä tuli pikkusen soikeen muotonen. :D Käyntipätkä meni hyvin, ja loppuki suju sitte oikein mainiosti. Siinä sai jalkalihakset vähän töitä kieltämättä... ;D Olin kuitenki aika tyytyväinen, ja Della oli suoriutunu mainiosti, ku sain kuulla, että olin sijottunu 2. sijalle!!! :DD Siitä yllätyin kyllä ihan sairaasti. :) Ella oli johossa pisteillä 110p. ja jtn. prosentteja, ja jaetulla sijalla sitte loppujen lopuks oli kolme ratsukkoa!! Muuten mäki olisin saanu palkinnon, mut ku niitä oli kolme niin päätettiin antaa jokaselle ruusuke ja sitten vaan ykkössijalle päässeet sai ruusukkeen. Mut silti olin niiin hämmästyny et pääsin tokaks niissä kisoissa, vaikkaki ohjelma oli helppo, mutta muuten se ei kyllä tuntunu yhtään niin hyvältä et olisin päässy tokaks!!! <33 Ihana Della. ;D
Tässä nyt kuitenki ekaks se rata ja kommentit ja sen jälkeen kuvia muutama, ei nyt tullu niin paljoo ku Ida oli vähän kiireinen mut saihan niitä jotain. :)
Harrasteluokan kouluohjelma 2009
Helppo C
1. L Radalle harjoitusravissa
C Vasemmalle 7 p. Kommentit: linjalla, suora
2. HB Koko rata leikkaa, puolivälissä
noin 5m käyntiä 6 p. Ratsasta kulmaan, rento käynti, herkemmin raviin
3. LIL L laukannosto, kierros oikeaa
harjoituslaukkaa pääty-
ympyrällä
L Harjoitusravia uraa seuraten 6,5 p Nosto ok, käy uralla asti
4. EM Koko rata leikkaa, askeleen
pidennys 6 p. "Ruutia" lisää
5. CIC Laukannosto, kierros vasenta
harjoituslaukkaa pääty-
ympyrällä
C Harjoitusravia uraa seuraten 5,5 p. Siirt. myöhästyi
6. H Siirtyminen käyntiin 6 p. Hieman myöh.
7. HIB Keskikäytiä 7 p. Rento tahdikas käynti, pehmeä kuolaintuntuma
8. B Harjoitusraviin 7 p. Pisteessä
9. L Pituushalkaisijalle 7 p. Kauniisti suoraan
10. G Pysähdys - liikkumatta - tervehdys 6,5 p. Rauhallinen
Yleisvaikutelma:
1. Askellajit (vapaus ja säännöllisyys) 7 p. Siistiä ja mukavaa katsottavaa. Energiaa
2. Lennokkuus (eteenpäinpyrkimys,
askeleen joustavuus, selän työskentely
ja takaosan työskentely) 6 p. Vielä lisää niin saat näyttävyyttä
3. Kuuliaisuus (tarkkaavaisuus ja luot-
tavaisuus, sopusuhtaisuus. Liikkeiden
keveys, kuolaintuntuman pehmeys
ja etuosan keveys) 6,5 p. Pehmeä, kaunis
4. Ratsastajan asento, istunta ja apujen-
käytön moitteettomuus 7 p. Perusistunta
Pisteet: 104,5 p. 65,31 %
| Mihinkäs sitä katotaan... xD |
Ens kertaan! <3
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)